KURSPLAN
Historia för ämneslärare, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
History for Subject Teachers, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2013
Kurskod: | LHLK12 |
Fastställd av: | Nämnd för Lärarutbildningen 2011-12-15 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2012-09-18 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | HI2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Historia |
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa grundläggande insikter i historiens kronologiska förlopp i såväl allmänt som Svenskt historiskt perspektiv
- visa grundläggande insikter i olika sätt att se, förklara och förstå, utifrån olika samhällsteoretiska och historiefilosofiska perspektiv
- visa grundläggande insikter i historieämnets förutsättningar och problem
- visa grundläggande insikter i källkritikens och den historievetenskapliga metodologins och kunskapsbildningens grunder
- visa grundläggande historiedidaktiska insikter i hur, varför, i vilket syfte och i fråga om vad, som historia används och upplevs i samhälle och undervisning
- visa grundläggande insikter i historieämnets gestaltning som skolämne i grundskolan och gymnasieskolan
- visa grundläggande insikter i historieundervisningens genomförande i grundskolan och gymnasieskolan
- visa grundläggande kännedom om IKT-verktyg och om hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i historieundervisningen
- visa utvecklat ett grundläggande kritiskt förhållningssätt till förmedling och produktion av historisk kunskap
Innehåll
Från civilisationens gryning till tidigmodern tid, (7,5hp)From the Beginning of Civilisation to Early Modern TimesInnehållDelkursen inleds med en grundläggande orientering om historia och historiedidaktik som kunskapsområden. I fråga om historiens kronologiska förlopp ges en elementär översikt av samhällsförändring och livsvillkor från de äldsta högkulturerna fram till tidigmodern tid. Den agrikulturella revolutionens konsekvenser, antikens Grekland och Rom, feodalismens uppkomst, kampen mellan världslig och kyrklig makt och formeringen av nationalstater i Europa, beaktas härvid särskilt.
I delkursen ingår 2 hp specifikt historiedidaktiska moment med fokus på historieundervisning i grundskolan och gymnasieskolan, vari ingår en introduktion i ämnesdidaktiska perspektiv, samt minst ett undervisningsmoment med fördjupande, metodskolande och/eller teoretiserande innehåll.
LärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs skall studenten
- kunna förstå och redogöra för grundläggande insikter i historiens kronologiska förlopp under tiden fram till tidigmodern tid
- visa elementär förståelse för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa begynnande förmåga att kunna anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- visa förmåga till ett begynnande kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa insikt om att alla frågor kan betraktas ur olika perspektiv
- kunna betrakta och förstå händelser utifrån olika aspekter
ExaminationDelkursen examineras dels genom ett inlämningsarbete, dels genom salsskrivning. Vid tentamen skall även studentens förmåga att argumentera och reflektera beaktas. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd vid båda tentamenstillfällena. Den skolfokuserade historiedidaktiken examineras genom gruppdiskussioner, redovisningar och inlämningsuppgifter. Som betyg förekommer här Godkänd eller Underkänd.
Tidigmodern tid, ca 1500-1750, (7,5hp)Early Modern Times, 1500-1750InnehållDelkursen ger en elementär översikt av samhällsförändring och livsvillkor från ca 1500 och fram till upplysningsmodernitetens genombrott. Den moderna statens rötter i den konsoliderade nationalstaten och den stärkta furstemakten, handelskapitalismens expansion och globaliserande karaktär, religionsmanifesterade samt koloniala konflikter, det senfeodala samhällets kris, den naturvetenskapliga kunskapens genombrott, samt den svenska stormaktens uppgång och fall, beaktas särskilt.
I delkursen ingår 2hp specifikt historiedidaktiska moment med fokus på historieundervisning i grundskolan och gymnasieskolan, samt minst ett undervisningsmoment med fördjupande, metodskolande och/eller teoretiserande innehåll.
LärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs skall studenten
- kunna förstå och redogöra för grundläggande insikter i historiens kronologiska förlopp under tidigmodern tid
- visa elementär förståelse för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa förmåga att kunna anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- visa förmåga till ett fördjupat kritiskt förhållningssätt till olika typer av källor
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa insikt om att alla frågor kan betraktas ur olika perspektiv
- kunna betrakta och förstå händelser utifrån olika aspekter
ExaminationKursen examineras genom individuell skriftlig tentamen i skrivsal. Vid tentamen skall även studentens förmåga att argumentera och reflektera beaktas. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den skolfokuserade historiedidaktiken examineras genom gruppdiskussioner, redovisningar och inlämningsuppgifter. Som betyg förekommer här Godkänd eller Underkänd.För betyget Väl Godkänd på hela delkursen krävs utöver Godkänd på alla moment dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Det modernas genombrott: Upplysning, revolutioner, industrialisering och kolonialisering, (7,5hp)The Modern Breakthrough: Enlightenment, Revolutions, Industrialization and ColonializationInnehållDelkursen inleds med en grundläggande orientering i källkritisk metod inklusive en efterföljande metodövning. Delkursen ger därutöver en elementär översikt av samhällsförändring och livsvillkor från ca 1750 och framtill det första världskrigets utbrott. Härvid beaktas särskilt upplysningen, de politiska revolutionerna, industrikapitalismens nya sociala förhållanden, kolonialismen, liberalismens och den socialistiska arbetarrörelsens framträdande och genombrott.
I delkursen ingår 2 hp specifikt historiedidaktiska moment med fokus på historieundervisning i grundskolan och gymnasieskolan, samt minst ett undervisningsmoment med fördjupande, metodskolande och/eller teoretiserande innehåll.
LärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs skall studenten
- kunna förstå och redogöra för grundläggande insikter i historiens kronologiska förlopp under tiden för det modernas genombrott
- visa elementär förståelse för historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa förmåga att kunna anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- visa grundläggande förmåga att använda källkritisk metod
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa insikt om att alla frågor kan betraktas ur olika perspektiv
- kunna betrakta och förstå händelser utifrån olika aspekter
ExaminationStudenten skall åstadkomma en historisk essä, antingen om den franska revolutionen eller om den industriella revolutionen, där studenten skall kunna använda sitt vetande till att skapa en självständig konstruktion av faktisk, kontrafaktisk eller teoretiserande karaktär. Studenten kan även välja ett undervisningsfokuserat historiedidaktiskt perspektiv inom nämnda teman. Vid denna tentamensform skall studentens förmåga att argumentera, reflektera och problematisera beaktas särskilt. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den skolfokuserade historiedidaktiken examineras genom gruppdiskussioner, redovisningar och inlämningsuppgifter. Som betyg förekommer här Godkänd eller Underkänd.För betyget Väl Godkänd på hela delkursen krävs utöver Godkänd på alla moment dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga essän.
Världskrig, totalitarism, avkolonialisering och globalisering, (7,5hp)Worldwar, Totalitarianism, Decolonialization and GlobalizationInnehållKursen ger en elementär översikt av samhällsförändring och livsvillkor från första världskrigets utbrott och fram till idag. Imperialismens fortskridande, den politiska demokratins genombrott, den fascistiska och bolsjevikiska utmaningen mot demokratins värdegrund, Förintelsen, det kalla kriget, koloniernas politiska frigörelse samt den svenska välfärdsstatens uppgång och begynnande sönderfall, beaktas särskilt.
I delkursen ingår 2hp specifikt historiedidaktiska moment med fokus på historieundervisning i grundskolan och gymnasieskolan, samt minst ett undervisningsmoment med fördjupande, metodskolande och/eller teoretiserande innehåll.
LärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs skall studenten
- kunna förstå och redogöra för grundläggande insikter i historiens kronologiska förlopp under tiden från första världskrigets utbrott till nutid
- visa förståelse för elementär historievetenskaplig och historiedidaktisk problemorientering
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa förmåga att kunna anlägga ett historiedidaktiskt perspektiv på lärande och undervisning i historia
- visa grundläggande förmåga att använda källkritisk metod
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs skall studenten
- visa insikt om att alla frågor kan betraktas ur olika perspektiv
- kunna betrakta och förstå händelser utifrån olika aspekter
ExaminationKursen examineras genom individuell skriftlig tentamen i skrivsal. Vid tentamen skall även studentens förmåga att argumentera och reflektera beaktas. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Den skolfokuserade historiedidaktiken examineras genom gruppdiskussioner, redovisningar och inlämningsuppgifter. Som betyg förekommer här Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela delkursen krävs utöver Godkänd på alla moment dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Undervisningsformer
Undervisningen domineras av föreläsningar med en dialogfrämjande ansats samt av undervisning i seminarieform. I delkursernas skolfokuserade historiedidaktiska moment finns ett rikt inslag av grupparbeten och gruppövningar. I varje delkurs ingår härutöver minst ett undervisningsmoment av fördjupande, metodskolande och/eller teoretiserande karaktär.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Genomförda kurser inom UVK, 30 hp, termin 1 i lärarutbildningen eller motsvarande..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Som krav för godkänd examination i kursens olika moment gäller aktiv närvaro samt att studenten deltar i övningar och presenterar godkända inlämningsuppgifter. Fördjupningarna består av hel- och halvdagars seminarier, där både individuella och gruppvisa övningar förekommer med muntliga och/eller skriftliga examinationsinslag där deltagande är obligatoriskt.
För sammanläggningsbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd i minst hälften av kursens delkurser.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning och kriterier för betygsättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Från civilisationens gryning till tidigmodern tid | 7,5 hp | U/G/VG |
Tidigmodern tid, ca 1500-1750 | 7,5 hp | U/G/VG |
Det modernas genombrott: Upplysning, revolutioner, industria | 7,5 hp | U/G/VG |
Världskrig, totalitarism, avkolonialisering och globaliserin | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen Pingpong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av kursansvarig och om möjligt en student. Resultaten ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen ingår i inriktning historia för ämneslärare i grundskolans senare del samt gymnasieskolan. Kursen är en kronologiskt hållen översiktskurs i både allmän och svensk historia från forntiden fram till idag. Kursen syftar till att studenten skall tillägna sig översiktliga ämnesmässiga och ämnesdidaktiska kunskaper om centrala sociala, ekonomiska, kulturella och politiska historiska sammanhang och förändringar. Genom kursen löper integrerade undervisningsmoment inom historiedidaktik, som särskilt avser att förbereda studenten att undervisa i historia.
I kursen varvas orienterande föreläsningar med tematiska, teoretisk-metodiska och ämnesdidaktiska fördjupningar med utgångspunkt i såväl samhälleliga som skol- och undervisningsfokuserade sammanhang och problemställningar. Innehållet i dessa fördjupningar presenteras närmast i den för terminen aktuella studieplanen. I kursen aktualiseras ett reflekterande arbetssätt i förhållande till lärande, planering och utvärdering av undervisningen i skolämnet historia, samt förhållningssätt till ämnets i grundskolan respektive gymnasieskolan.
Kursplan och litteraturlista gäller vt -13.
Kurslitteratur
Närmast nedanstående förteckning av historiedidaktiskt inriktad litteratur om cirka 1200 sidor, med fokus på skola och undervisning, läses och bearbetas i sin helhet efter anvisning av undervisande lärare inom ramen för den skolfokuserade historiedidaktiska strimma, som löper genom hela kursen:
Ericson, Hans-Olof/Johansson, Per Göran & Larsson, Hans Albin (red). (2005). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press (Erhålles mot betalning). 350 s.
Hermansson Adler, Magnus (2004). Historieundervisningens byggstenar. Grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik. Liber. 220 s.
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (2009). Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken. Studentlitteratur. 370 s.
Långström, Sture & Viklund, Ulf (2006). Praktisk lärarkunskap. Lund. 235 s.
Läroplaner och kursplaner i historia för grundskolan och gymnasieskolan. Ca 1.200 s.
Delkurs 1: Från civilsationens gryning till tidigmodern tid. (7,5 hp)
Ericson, Hans-Olof (2005). Historiedidaktik och historia. I Ericson, Hans-Olof, Johansson, Per Göran & Larsson, Hans Albin (red).(2005). Historiedidaktiska perspektiv. Bidrag från lärare och studenter vid Lärarutbildningen i Jönköping. Jönköping University Press. (Erhålles mot betalning) s. 5-62, 56 s.
Gruvberger, Nils (1994): Sveriges forntid -svensk folkkultur. (Erhålles mot betalning) 124 s.
Gustafsson, Harald (2008). Nordens historia Lund: Studentlitteratur s. 19-82, 63 s.
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2009). Det svenska samhället 800-1720. Lund: Studentlitteratur s. 5-202, 197 s.
McKay et al (2012). A History of World Societies. Boston: Bedford St Martin´s s. 3-414, 411 s.
Delkurs 2: Tidigmodern tid, ca 1500-1750. (7,5 hp)
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2009). Det svenska samhället 1720-2000. Lund: Studentlitteratur s. 11-79, 68 s.
Gustafsson, Harald (2008). Nordens historia Lund: Studentlitteratur s. 83-144, 61 s.
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2009). Det svenska samhället 800-1720. Lund: Studentlitteratur s. 203-464, 261 s.
McKay et al (2012). A History of World Societies. Boston: Bedford St Martin´s s. 415-648, 233 s.
Delkurs 3: Det modernas genombrott. Upplysning, revolutioner, industrialisering och kolonisering.(7,5 hp)
Gustafsson, Harald (2008). Nordens historia Lund: Studentlitteratur s. 145-238, 93 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2009). Det svenska samhället 1720-2000. Lund: Studentlitteratur s. 79-229, 150 s.
McKay et al (2012). A History of World Societies. Boston: Bedford St Martin´s s. 650-842, 192 s.
Thörn, Håkan (1994). Modernitet och revolution- den franska revolutionens symboliska innebörder. Historisk Tidskrift 1994:1. (Tillhandahålles) s. 44-79, 35 s.
Thurén, Torsten(1007). Källkritik Stockholm: Liber. 200 s.
Delkurs 4: Världskrig, totalitarism, kolonialism och globalisering.(7,5 hp)
Gustafsson, Harald (2008). Nordens historia Lund: Studentlitteratur s. 239-320, 81 s.
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars (2009). Det svenska samhället 1720-2000. Lund: Studentlitteratur. s. 229-362, 133 s.
Lundestad, Geir (2004). Öst, väst, nord och syd: huvuddrag i internationell politik efter 1945. Lund: Studentlitteratur. 295 s.
McKay et al (2012). A History of World Societies. Boston: Bedford St Martin´s s. 843-1071, 227 s.
Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. -Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.