KURSPLAN
Handledda samtal, 7,5 högskolepoäng
Supervised talks, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2014
Kurskod: LHSG14
Fastställd av: Nämnd för Fristående kurs 2014-05-20
Gäller fr.o.m.: HT 2014
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna med hjälp av grundläggande handledningsteoretiska begrepp analysera ett genomfört handledningssamtal
- kunna motivera hur valet av handledningsmodell, metoder och förhållningssätt anknyter till syftet med ett genomfört samtal.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna skapa goda ramar och förutsättningar för ett handledningssamtal
- kunna tillämpa grundläggande teoretisk kunskap om samtal och kommunikation i handledningssamtal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna analysera och värdera sitt handledande arbete
- kunna formulera vägledande etiska principer och ställningstaganden

Innehåll

Undervisningsformer

Kursen ges delvis på distans, med två närträffar på campus i Jönköping omfattande vardera en dag. Den campusförlagda undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar . Närträffarna kompletteras med webbaserade aktiviteter , via den digitala lärplattformen PINGPONG, i form av webföreläsningar och gruppdiskussioner m.m.. Andra arbetsformer är ljudinspelning och transkription som grund för analys av ett eget handledningssamtal.
Deltagande i den campusförlagda undervisningen är obligatorisk. Om särskilda skäl föreligger kan dock examinator medge den studerande befrielse från skyldigheten att delta i vissa obligatoriska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Till kursen hör kursuppgifter och en examinationsuppgift. Kursuppgifterna (3,5 hp) innefattar minutpapper (efter föreläsningar) samt aktivt deltagande i seminarier, pingpongdiskussioner och samtalsövningar, och ger betygen Godkänd eller Underkänd . Examinationsuppgiften (4 hp) innebär att varje deltagare genomför ett handledningssamtal, med en individ eller en grupp, vilket ljudinspelas, transkriberas och analyseras i relation till kurslitteraturen. Uppgiften betygssätts med Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs Godkänd på båda delarna och för betyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på examinationsuppgiften.
En student som fått godkänt betyg kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information om bedömning och betygskriterier tillhandahålls vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examinationen får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examinationen får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination 13,5 hpU/G
Examination 24 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Crafford, C. (1997)Människan är en berättelse. Tankar om samtalskonst. Köping: Natur och Kultur. 188 s
Gjems, L. (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur.
Handal, G. & Lauvås, P.(1982/2000). På egna villkor - en strategi för handledning.Lund:
Studentlitteratur. 164 s
Hilmarsson, H. (1999/2003) Samtalet med känslomässig intelligens. En handledning i konsten att samtala. Malmö: Utbildningshuset AB. 296 s
Valbar litteratur:
Berg, M. E. (2010) Coaching – att hjälpa ledare och medarbetare att lyckas. Lund: Studentlitteratur. 459 s
Cajvert, L.(1998/2013) Handledning –behandlarens kreativa rum. Lund: Studentlitteratur. 267 s
Lauvås, P.,Hofgaard Lycke, K., Handal, G. (2000/2001) Kollegahandledning i skolan. Lund: Studentlitteratur. 135 s
Mathisen, P. (2009). Mentor – i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 224 s
Melin Emilsson, U. (2004). Handledning och lärande – i äldreomsorgens vardag. Lund: Studentlitteratur. 196 s
Steinberg, J. (2011). Hitta lärarnas guldstunder. När handledning och utveckling står i centrum.
Stockholm: Lärarförbundets förlag. 121 s
Vånar Hermansen, M., Bruland Vråle, G. & Carlsen, L.B. (2007)Omvårdnadshandledning.Lund:
Studentlitteratur. 156 s