KURSPLAN
Handledda samtal, 7,5 högskolepoäng
Supervised talks, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: | LHSG14 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-11-06 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2018 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | HLK 2017/4492-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- med hjälp av grundläggande handledningsteoretiska begrepp analysera ett genomfört handledningssamtal
- motivera hur valet av handledningsmodell, metoder och förhållningssätt anknyter till syftet med ett genomfört samtal
Färdighet och förmåga
- skapa goda ramar och förutsättningar för ett handledningssamtal
- tillämpa grundläggande teoretisk kunskap om samtal och kommunikation i handledningssamtal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera sitt handledande arbete
- formulera vägledande etiska principer och ställningstaganden
Innehåll
- Samtal och kommunikation
- Handledning som begrepp och företeelse
- Modeller och metoder för handledning
- Handledarrollen
- Etik
- Samtalsövningar
Undervisningsformer
Kursen ges delvis på distans, med två närträffar på campus i Jönköping omfattande vardera en dag. Den campusförlagda undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Närträffarna kompletteras med webbaserade aktiviteter, via den digitala lärplattformen Pingpong, i form av webföreläsningar och gruppdiskussioner m.m. Andra arbetsformer är ljudinspelning och transkription som grund för analys av ett eget handledningssamtal.
Deltagande i den campusförlagda undervisningen är obligatorisk. Om särskilda skäl föreligger kan dock examinator medge den studerande befrielse från skyldigheten att delta i vissa obligatoriska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Till kursen hör kursuppgifter och en examinationsuppgift. Kursuppgifterna (3,5 hp) innefattar minutpapper (efter föreläsningar) samt aktivt deltagande i seminarier, pingpongdiskussioner och samtalsövningar, och ger betygen Godkänd eller Underkänd . Examinationsuppgiften (4 hp) innebär att varje deltagare genomför ett handledningssamtal, med en individ eller en grupp, vilket ljudinspelas, transkriberas och analyseras i relation till kurslitteraturen. Uppgiften betygssätts med Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs Godkänd på båda delarna och för betyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på examinationsuppgiften.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination 1 | 3,5 hp | U/G |
Examination 2 | 4 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Birnik, Hans (2010). Handledande samtal. Lund: Studentlitteratur. 117 s.
Crafford, Clarence (2005). Människan är en berättelse: tankar om samtalskonst. Köping: Natur och Kultur. 199 s.
Gjems, Liv (1997). Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur.
Handal, Gunnar & Lauvås, Per (2000). På egna villkor - en strategi för handledning. Lund: Studentlitteratur. (Kap, 1-4 s. 7-105)
Hilmarsson, Hilmar Thór (2012). Samtalet med känslomässig intelligens. En handledning i konsten att samtala. Malmö: Utbildningshuset AB. 296 s.
Valbar litteratur:
Arvidsson, Barbro, Barbosada da Silva, António, Ingela, Berggren m.fl. (2009). Omvårdnadshandledning: ur etisk och tvärdisciplinärt perspektiv. Lund: Studentlitteratur. 252 s.
Berg, Morten Emil (2007). Coaching – att hjälpa ledare och medarbetare att lyckas. Lund: Studentlitteratur. 459 s.
Cajvert, Lilja (2013). Handledning –behandlarens kreativa rum. Lund: Studentlitteratur. 267 s.
Gjerde, Susann (2012). Coaching: vad, varför, hur. Lund: Studentlitteratur. 378 s.
Handal, Gunnar & Lauvås, Per (2000). På egna villkor - en strategi för handledning. Lund: Studentlitteratur. (Kap, 5-8 s. 106-161)
Lauvås, Per, Hofgaard Lycke, Kirsten., Handal, Gunnar (2017). Kollegahandledning med kritiska vänner. Lund: Studentlitteratur. 262 s.
Mathisen, Petter (2009). Mentor – i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. 224 s.
Steinberg, John (2011). Hitta lärarnas guldstunder. När handledning och utveckling står i centrum. Stockholm: Lärarförbundets förlag. 121 s.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.