KURSPLAN
Hållbara städer i Nord och Syd, 7,5 högskolepoäng
Sustainable Cities in North and South, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LHSK19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-23
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FU1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala synsätt, teorier och strategier för hållbar stadsutveckling
- identifiera sociala skillnader och orättvisa förhållanden i städer i Nord och i Syd
- identifiera och beskriva hållbarhetsutmaningar i städer i Nord och i Syd med hänsyn till städers unika respektive gemensamma problemområden

Färdighet och förmåga

- reflektera kritiskt utifrån olika perspektiv på hållbarhet och hållbar stadsutveckling kring orsaker, konsekvenser och lösningar på tematiska frågeställningar
- tillämpa teorier och begrepp kring hållbar stadsutveckling i fallstudier om hållbara städer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera problem och lösningar för hållbar utveckling ur mångdimensionellt, etiskt och rättviseperspektiv

Innehåll

• Hållbarhetsutmaningar i städer i Nord och i Syd
• Teorier och strategier för hållbar stadsutveckling i Nord och i Syd
• Fallstudier om hållbara städer

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 7,5 hp inom samhällsvetenskap med inriktning mot hållbarhetsfrågor, t ex humanekologi, geografi, kulturgeografi, naturgeografi eller globala studier.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För att få betyget G på kursen krävs betyget G på gruppredovisningarna samt betyget G på individuell slutrapport och slutredovisning. För att få betyget VG på kursen krävs betyget G på gruppredovisningarna samt betyget VG på individuell slutrapport och slutredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator.

Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Boquet, Alan & Saunders, John (eds.) (2012) Sustainable Cities: Building Cities for the Future. Green Media. 152 s, utdrag om ca 70 s

David, Simon (2016) Rethinking Sustainable Cities. Policy Press, 373 s. ISBN: 9781447332848

Flint, John & Raco, Mike (eds.) (2012) The future of sustainable cities: critical reflections Bristol: Policy Press 260 s, utdrag om ca. 90 s

Johansson, Marcus & Khakee, Abdul (2009) Etik i stadsplanering. Lund: Studentlitteratur, 230 s, utdrag om ca. 60 s

Pacione, Michael (2009) Urban geography, A global perspective, s 605-626

Stigendal, Mikael (2006) Young people – from exclusion to inclusion: revitalising European cities. Research report. Malmö: City of Malmö 120s

Sutton, Sharon; Kemp, Susan (eds.) (2011) The Paradox of Urban Space. Inequality and Transformation in Marginalized Communities New York: Palgrave Macmillan 298 s, utdrag om ca. 200 s

Weingaertner, Carina, Svane, Örjan & Brikell Berndt (2008) Daladala buses deregulated - analysing urganisation´s situations of opportunity via Tanzanian example. International Journal of Sustainable Development and Planning. Vol 3:1. S 16-28

Tillkommer artiklar om ca. 50 s


Referenslitteratur

Register, Richard (2006, rev 2012) Ecocities. Rebuilding Cities in Balance with Nature. New Society Publishers, 373 s

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.