KURSPLAN
Sustainability Challenges, 15 högskolepoäng
Sustainability Challenges, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LHUK10
Fastställd av: Utbildningschef 2019-11-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 1
Diarienummer:§ 2021/4594-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: KS1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för teoretiska perspektiv på hållbarhet, särskilt geografiska perspektiv
- redogöra för hållbarhetsstrategier och deras tillämpning
- redogöra för samband och synergier mellan de globala målen för hållbar utveckling
- beskriva utbildning för hållbar utveckling (ESD) som en strategi för hållbar utveckling
- redogöra för sociala rörelser, särskilt miljörörelsens betydelse för hållbar utveckling
- redogöra för relationen mellan resursperspektiv samt sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling i förhållande till de geografiska och tematiska delarna av kursen

Färdighet och förmåga

- urskilja och identifiera relationer mellan mänskliga och naturliga system avseende tematiska områden
- urskilja och identifiera tillämpningar av perspektiv och strategier för hållbarhet kring tematiska områden i kursen
- urskilja och analysera information och data om hållbarhet kring tematiska områden
- reflektera över och dra slutsatser om innehållet i kursen i skriftliga och muntliga presentationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över tillämpligheten av olika perspektiv och strategier för hållbar utveckling i förhållande till tematiska områden
- jämföra och värdera geografiska vetenskapliga metoder i analysen av kursinnehållet samt tillämpa dem i kursuppgifterna

Innehåll

• Resurs- och aktörsperspektiv på hållbar utveckling med utgångspunkt i klimat, livsmedelsförsörjning, vattenförsörjning och biodiversitet
• Hållbarhetsinsatser i olika institutionella kontexter
• Alternativa och kritiska strategier för hållbar utveckling
• Hållbarhetsinsatser i regionala sammanhang, i Sverige och internationellt

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och 30 avklarade högskolepoäng inom samhällskunskap, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom den individuella skriftliga inlämningsuppgiften och två seminarier.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarie 2.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift7,5 hpU/G/VG
Seminarie 12,5 hpU/G
Seminarie 25 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen.
Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Environmental lens (2013) Download PDF-file at: https:environmentallens.org/

Hedenus, Fredrik; Persson, Martin; Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling : nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur. 135 s.

Moseley, William G., Perramond, Eric, Hapke, Holly M., Laris, Paul (2014). An introduction to Human-Environment Geography, Local Dynamics and Global Processes, part 3 and 4. Oxford: Wiley Blackwell. ca.125 s.

Potter, Robert; Binns, Tony; Elliot, Jennifer A.; Nel, Etienne & Smith, David W. (2018). Geographies of Development: An introduction to development studies. New York: Routledge. Urval. ca 100 s.

Tillkommer artiklar om ca. 200 s

Litteraturreferenser - så skriver du
hht://ju.se/bibliotek/sok--skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.