KURSPLAN
Handledarutbildning-VFU, 7,5 högskolepoäng
Learning how to be a Mentor, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: LHVN14
Fastställd av: Utbildningsledare 2013-11-01
Gäller fr.o.m.: Våren 2015
Version: 3
Diarienummer:HLK 2014/3554-122
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Studenten skall efter genomgången kurs vara väl förtrogen med några grundläggande teorier kring handledning, ha förvärvat kunskaper om lärarutbildningens innehåll och struktur samt utvecklat sin förmåga att handleda lärarstudenter under VFU.

Innehåll

Undervisningsformer

Utbildningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt lärarexamen och två års yrkeserfarenhet. Dispens medges från kravet i Engelska för sökande med äldre lärarutbildning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examination sker i form av inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i litteraturseminarier.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Övrigt

Kursen syftar till att genom beskrivningar av olika teorier om handledning och praktiska övningar ge underlag för utveckling av handledningens utformning och innehåll och därmed utveckla förmågan att handleda studerande i lärarutbildningen.

Kurslitteratur

Haudal-Lauvås (2000). På egna villkor, en strategi för handledning. Lund: Studentlitteratur, 164 s

Birnik, Hans (2010) Handledande samtal. Lund: Studentlitteratur, 120 s

Ensheimer, Peter, Göhl, Inger, (2013) Handledning i lärarutbildning Lund: Studentliteratur, 184 s

Selander, Staffan, Selander, Ulla-Britt (2007) Professionell handledningLund: Studentlitteratur, 82 s

Litteratur och artiklar ( tillhandahålles av HLK), 50 s