KURSPLAN
Handledarutbildning-VFU, 7,5 högskolepoäng
Learning how to be a Mentor, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LHVN16
Fastställd av: Utbildningschef 2016-03-23
Reviderad av: Utbildningschef 2017-02-20
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 2
Diarienummer:HLK 2017/858-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Studenten skall efter genomgången kurs vara väl förtrogen med några grundläggande teorier kring handledning, ha förvärvat kunskaper om lärarutbildningens innehåll och struktur samt utvecklat sin förmåga att handleda lärarstudenter under VFU.

Innehåll

Undervisningsformer

Utbildningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och lärarexamen eller kompletterande utbildning med inriktning förskola eller fritidshem, minst 90 hp. Dessutom krävs två års yrkeserfarenhet. Dispens medges från kravet i Engelska för sökande med äldre lärarutbildning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examination sker i form av inlämningsuppgifter samt aktivt deltagande i litteraturseminarier.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen syftar till att genom beskrivningar av olika teorier om handledning och praktiska övningar ge underlag för utveckling av handledningens utformning och innehåll och därmed utveckla förmågan att handleda studerande i lärarutbildningen.

Kurslitteratur

Birnik, Hans (2010). Handledande samtal. Lund: Studentlitteratur. 120 s.

Ensheimer, Peter, Göhl, Inger (2013). Handledning i lärarutbildning Lund: Studentliteratur. 184 s.

Haudal-Lauvås (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund: Studentlitteratur. 408 s.

Litteratur och artiklar ( tillhandahålles av HLK). 50 s.