KURSPLAN
Idrott och hälsa åk 7-9, 31-45 hp, 15 högskolepoäng
Physical Education and Health - Lower Secondary School, 31-45 credits, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LI7K11
Fastställd av: Utbildningschef 2020-10-15
Reviderad av: 2024-12-02
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Övrigt
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- ha fördjupade kunskaper om människokroppens funktion vid arbete
- redogöra för och reflektera över lämplig progression i valt moment

Färdighet och förmåga

- ha utvecklat sin förmåga att värdera och bedöma aktiviteter utifrån ett inkluderande och hälsofrämjande perspektiv i åk 7-9
- ha utvecklat sina färdigheter att med progression undervisa Idrott och hälsa i åk 7-9 praktiska moment

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- ha utvecklat sitt förhållningssätt i, och sin förmåga att hantera, bedömnings- och betygsfrågor
- värdera faktorer som skapar intresse för en aktiv livsstil

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, praktiska lektioner, seminarier, övningar individuellt och i grupp. Praktiska moment i kursen är obligatoriska.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs Idrott och hälsa, 15 hp och genomgången kurs Idrott och hälsa, 16-30 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För betyget G krävs minst G på alla examinationsuppgifter. För betyget VG krävs dessutom VG på de uppgifter som kan bedömas med VG.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning4 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen3 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Brügge, B., Glantz, M. & Sandell, K. (red.) (2018). Friluftslivets pedagogik: en miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. (Femte upplagan). Stockholm: Liber.

Brügge, B., Glantz, M., Sandell, K., Lundqvist Jones, T., Szczepanski, A. & Andersson, P. (red.) (2021). Friluftsliv explored: an environmental and outdoor teaching approach for knowledge, emotions and quality of life. (First Edition). [Linköping]: Linköpings universitet. Gratis E-bok

Larsson, H. (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. (1. uppl.) Stockholm: Liber.

Larsson, Håkan. (2022). Undervisning i idrott och hälsa: Mellan traditionella könsnormer och religionsfrihet. Tidskrift för genusvetenskap. 38. 102-112.

Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2007) Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber.

Ericson, Ingegerd (2005). Rör dig – Lär dig. Malmö; SISU Idrottsböcker.

Lundvall, S. (red.) (2023). Boll och bollspel i skolan: lek, lärande och rörelse. (Första upplagan). Stockholm: Liber.

Läroplaner, kursplan, kommentarmaterial. www.skolverket.se. 100 s.

Modell, N. (2024). Idrott och hälsa – ett rum för bildning. Forskning Om Undervisning Och LäRande, 12(1), 89–107.

Quennerstedt, M. (2019). Physical education and the art of teaching: transformative learning and teaching in physical education and sports pedagogy. Sport, Education and Society, 24(6), 611–623.

Där till tillkommer utvalda artiklar ca. 100 sid.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen