KURSPLAN
Idrott, lek och hälsa, 30 högskolepoäng
Physical Education, Play and Health, 30 credits
Kurskod: LIDA17
Fastställd av: Utbildningsledare 2007-12-20
Reviderad av: 2010-12-16
Gäller fr.o.m.: Kursplanen gäller vt -11
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Övrigt
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenterna:

Innehåll

Friluftsaktiviteter, 7,5 hp
Outdoor Activities, 7,5 credits
Innehåll
Friluftsaktiviteter (sommar)
Kartkunskap
Friidrott
Utelek
Friluftsdag
Första hjälpen, HLR, trafiksäkerhet
Fältstudier
Ledarskap
Rörelselekar
Idrotten i skolan
Röstträning
Lärandemål
Efter kursen förväntas studenterna:Examination
Kursen examineras genom: praktiska moment, att leda olika moment, gruppuppgifter av fältstudiekaraktär, individuell skriftlig inlämning, besök hos talpedagog (sker löpande under delkurserna 1-4)
Rörelseaktivitet, 7,5 hp
Physical Activity, 7,5 credits
Innehåll
Motorik
Bollspel
Gymnastik
Anatomi, fysiologi
Fältstudier
Vattenaktiviteter
Lärandemål
Efter kursen förväntas studenterna kunna:Examination
Kursen examineras genom: praktiska moment, att leda olika moment, individuell skriftlig tentamen, gruppredovisningar,
Livslång fysik aktivitet, 7,5 hp
Life-long Physical Activity, 7,5 credits
Innehåll
Rörelse-rytm-dans
Udda/nya sporter
Bollspel
Hälsa, kost och fysisk aktivitet
Träningslära
Riskmoment vid idrottsutövning
Fältstudier
Lärandemål
Efter kursen förväntas studenterna:Examination
Kursen examineras genom: praktiska moment, att leda olika moment, att leda ett uppvärmningsprogram, individuell skriftlig inlämning, parvis/gruppredovisning, litteraturseminarium
Ämnet idrott och hälsa, 7,5 hp
Physical Education, 7,5 credits
Innehåll
Friluftsaktiviteter (vinter). Skidutbildning förläggs till snösäker ort i svenska fjällen under en vecka.
Idrottens historia
Idrotten och samhället
Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenterna kunna:Examination
Kursen examineras genom: praktiska moment, gruppuppgifter, att leda olika moment,

Undervisningsformer

Det problembaserade lärandet ligger till grund för kursens genomförande. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter förekommer liksom litteraturstudier, studiebesök och fältstudier. Praktiska och teoretiska uppgifter redovisas inför de övriga studerande i kursen och följs av reflektion över innehåll och framställning med särskild betoning på det didaktiska perspektivet.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examination sker skriftligt, muntligt och praktiskt, genom att de studerande redovisar de förelagda uppgifterna. Detta sker såväl individuellt som i grupp.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd krävs närvaro vid praktiska moment och godkända examinationsuppgifter. För betyget Väl godkänd krävs väl godkänt på minst hälften av kursens examinationsuppgifter, varav en skall vara den individuella delen av resursuppgiften.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Sommar- och friluftsaktiviteter7,5 hpU/G/VG
Fysiska aspekter på rörelseaktivitet7,5 hpU/G/VG
Livslång fysisk aktivitet i ett hälsoperspektiv7,5 hpU/G/VG
Skolämnet idrott och hälsa, vinteraktiviteter och idrotts.7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Kursvärdering sker enligt anvisningar i utbildningsplanen

Övrigt

Kursen utgör en specialisering inom lärarprogrammet, men kan även läsas som fristående kurs. Kursens syfte är att ge studenterna grundläggande kunskaper i fysisk hälsa, samt kompetens att leda verksamheter för barn och ungdom inom ämnet idrott, lek och hälsa. Delkursernas inbördes ordning beror på om kursen läses höst- eller vårtermin.

Kurslitteratur

Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa.
Göteborg: Multicare förlag AB. 207 s.
Bjuremar, Ulf (2004). Klassens idrottsdagbok. Tyringe. Ulf Bjuremars
idrottsproduktion. 240 s.
Bjuremar, Ulf (2007). Klassens favoriter i lek och idrott. Perstorp; Ulf Bjuremars
idrottsproduktion. 124 s.
Blom, K. Arne & Lindroth, Jan (1995). Idrottens historia. Från antiken till modern
massrörelse. Farsta: SISU idrottsböcker 342
Brügge, Britta m.fl. (1999). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber AB. 262 s.
Ekblom, Örjan m.fl. (2007). Idrottsledare för barn och ungdom. Stockholm:
SISU Idrottsböcker. 143 s.
Forsberg, Artur m.fl. (2002). Träna din kondition. Farsta: SISU Idrottsböcker 217
Huitfeldt Åke m.fl. (1998). Rörelse & idrott. Stockholm: Liber AB. 283 s.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/
Langlo Jagtöien, Greta m.fl. (2002). Motorik, lek och lärande. Göteborg:
Multicare förlag AB. 244 s.
Nordlund, Anders m.fl. (1997). Lek Idrott Hälsa, Del 1 Ute. Stockholm: Liber AB. 220 s.
Nordlund, Anders m.fl. (1998). Lek Idrott Hälsa, Rörlse och Idrott för barn,
Del 2 Inne. Stockholm: Liber AB. 216 s.
Raustorp, Anders (2004). Att lära fysisk aktivitet. Uppsala: Kunskapsföretaget. 133 s.
Rydqvist, Lars-Göran, Winroth, Jan (2008). Hälsa och hälsopromotion.
Stockholm: SISU Idrottsböcker. 288 s.
Läroplaner och kursplaner. www.skolverket.se. 100 s.
Kompendier, stenciler, forskningsrapporter m.m. 200 s.
Valfri litteratur i samband med litteraturseminarier, studiebesök och
fältstudier. 200 s.