KURSPLAN
Idrott, lek och hälsa, 30 högskolepoäng
Physical Education, Play and Health, 30 credits
Kurskod: | LIDA17 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2007-12-20 |
Reviderad av: | 2010-12-16 |
Gäller fr.o.m.: | Kursplanen gäller vt -11 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Övrigt
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna:
- kunna leda verksamheter för barn och ungdom på ett lustfullt sätt i olika rörelse-, idrotts- och friluftsaktiviteter, med särskild betoning på det didaktiska perspektivet
- ha kunskaper om olika teorier i motoriskt lärande och dess betydelse för barns och ungdomars utveckling på olika områden
- kunna bedöma aktiviteter ur ett hälsoperspektiv för att skapa ett bestående intresse för en hälsofrämjande livsstil
- kunna förutse riskmoment i samband med barns och ungdomars idrottsutövning
- kunna se sambanden mellan livsstil, livsmiljö och hälsa för att skapa livskvalitet
Innehåll
Friluftsaktiviteter, 7,5 hpOutdoor Activities, 7,5 credits
InnehållFriluftsaktiviteter (sommar)
Kartkunskap
Friidrott
Utelek
Friluftsdag
Första hjälpen, HLR, trafiksäkerhet
Fältstudier
Ledarskap
Rörelselekar
Idrotten i skolan
Röstträning
LärandemålEfter kursen förväntas studenterna:
- kunna leda olika friluftsaktiviteter
- kunna genomföra orientering för olika åldrar
- kunna leda aktiviteter i utelek, friidrott och vatten
- kunna leda olika rörelselekar
- ha kunskaper i trafiksäkerhet
- ha kunskaper i HLR och första hjälpen
- ha kännedom om olika ledarskapsteorier
- vara väl förtrogna med styrdokument gällande ämnet
- ha insikt om betydelsen av röstträning
ExaminationKursen examineras genom: praktiska moment, att leda olika moment, gruppuppgifter av fältstudiekaraktär, individuell skriftlig inlämning, besök hos talpedagog (sker löpande under delkurserna 1-4)
Rörelseaktivitet, 7,5 hpPhysical Activity, 7,5 credits
InnehållMotorik
Bollspel
Gymnastik
Anatomi, fysiologi
Fältstudier
Vattenaktiviteter
LärandemålEfter kursen förväntas studenterna kunna:
- redogöra för barns och ungdomars motoriska utveckling
- bygga motorikbanor
- grundläggande anatomi och fysiologi
- leda praktiska lektioner
ExaminationKursen examineras genom: praktiska moment, att leda olika moment, individuell skriftlig tentamen, gruppredovisningar,
Livslång fysik aktivitet, 7,5 hpLife-long Physical Activity, 7,5 credits
InnehållRörelse-rytm-dans
Udda/nya sporter
Bollspel
Hälsa, kost och fysisk aktivitet
Träningslära
Riskmoment vid idrottsutövning
Fältstudier
LärandemålEfter kursen förväntas studenterna:
- kunna genomföra enkla danser
- ha prövat på udda och nya sporter
- kunna leda ett uppvärmningsprogram
- ha ökade kunskaper om kost och träningslära
- kunna redogöra för olika riskmoment vid idrottsutövning
ExaminationKursen examineras genom: praktiska moment, att leda olika moment, att leda ett uppvärmningsprogram, individuell skriftlig inlämning, parvis/gruppredovisning, litteraturseminarium
Ämnet idrott och hälsa, 7,5 hpPhysical Education, 7,5 credits
InnehållFriluftsaktiviteter (vinter). Skidutbildning förläggs till snösäker ort i svenska fjällen under en vecka.
Idrottens historia
Idrotten och samhället
LärandemålEfter avslutad delkurs förväntas studenterna kunna:
- leda olika friluftsaktiviteter
- redogöra för huvuddragen i idrottens historiska utveckling
- redogöra för idrottens utveckling i samhället
- förstå betydelsen av fysisk aktivitet i skolan
ExaminationKursen examineras genom: praktiska moment, gruppuppgifter, att leda olika moment,
Undervisningsformer
Det problembaserade lärandet ligger till grund för kursens genomförande. Föreläsningar, seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter förekommer liksom litteraturstudier, studiebesök och fältstudier. Praktiska och teoretiska uppgifter redovisas inför de övriga studerande i kursen och följs av reflektion över innehåll och framställning med särskild betoning på det didaktiska perspektivet.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examination sker skriftligt, muntligt och praktiskt, genom att de studerande redovisar de förelagda uppgifterna. Detta sker såväl individuellt som i grupp.
Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Godkänd krävs närvaro vid praktiska moment och godkända examinationsuppgifter. För betyget Väl godkänd krävs väl godkänt på minst hälften av kursens examinationsuppgifter, varav en skall vara den individuella delen av resursuppgiften.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Sommar- och friluftsaktiviteter | 7,5 hp | U/G/VG |
Fysiska aspekter på rörelseaktivitet | 7,5 hp | U/G/VG |
Livslång fysisk aktivitet i ett hälsoperspektiv | 7,5 hp | U/G/VG |
Skolämnet idrott och hälsa, vinteraktiviteter och idrotts. | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Kursvärdering sker enligt anvisningar i utbildningsplanen
Övrigt
Kursen utgör en specialisering inom lärarprogrammet, men kan även läsas som fristående kurs. Kursens syfte är att ge studenterna grundläggande kunskaper i fysisk hälsa, samt kompetens att leda verksamheter för barn och ungdom inom ämnet idrott, lek och hälsa. Delkursernas inbördes ordning beror på om kursen läses höst- eller vårtermin.
Kurslitteratur
Annerstedt, Claes (2007). Att (lära sig) vara lärare i idrott och hälsa.
Göteborg: Multicare förlag AB. 207 s.
Bjuremar, Ulf (2004). Klassens idrottsdagbok. Tyringe. Ulf Bjuremars
idrottsproduktion. 240 s.
Bjuremar, Ulf (2007). Klassens favoriter i lek och idrott. Perstorp; Ulf Bjuremars
idrottsproduktion. 124 s.
Blom, K. Arne & Lindroth, Jan (1995). Idrottens historia. Från antiken till modern
massrörelse. Farsta: SISU idrottsböcker 342
Brügge, Britta m.fl. (1999). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber AB. 262 s.
Ekblom, Örjan m.fl. (2007). Idrottsledare för barn och ungdom. Stockholm:
SISU Idrottsböcker. 143 s.
Forsberg, Artur m.fl. (2002). Träna din kondition. Farsta: SISU Idrottsböcker 217
Huitfeldt Åke m.fl. (1998). Rörelse & idrott. Stockholm: Liber AB. 283 s.
http://www.sjukvardsradgivningen.se/
Langlo Jagtöien, Greta m.fl. (2002). Motorik, lek och lärande. Göteborg:
Multicare förlag AB. 244 s.
Nordlund, Anders m.fl. (1997). Lek Idrott Hälsa, Del 1 Ute. Stockholm: Liber AB. 220 s.
Nordlund, Anders m.fl. (1998). Lek Idrott Hälsa, Rörlse och Idrott för barn,
Del 2 Inne. Stockholm: Liber AB. 216 s.
Raustorp, Anders (2004). Att lära fysisk aktivitet. Uppsala: Kunskapsföretaget. 133 s.
Rydqvist, Lars-Göran, Winroth, Jan (2008). Hälsa och hälsopromotion.
Stockholm: SISU Idrottsböcker. 288 s.
Läroplaner och kursplaner. www.skolverket.se. 100 s.
Kompendier, stenciler, forskningsrapporter m.m. 200 s.
Valfri litteratur i samband med litteraturseminarier, studiebesök och
fältstudier. 200 s.