KURSPLAN
Identitet, kultur och religion: ett globalt perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Identity, Culture and Religion: A Global Perspective, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LIKG11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-03-05 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-04-17 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | JU 2024/1794 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SO1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Globala studier |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för sociologiska perspektiv på globaliseringens kulturella dimensioner
- identifiera identitetsskapande processer i olika miljöer och sammanhang i en globaliserad värld
- beskriva religionens identitetsskapande roll i globala och lokala processer
Färdighet och förmåga
- tolka och reflektera över globaliseringens kulturella fenomen och tillämpa centrala begrepp som behandlas i kursen
- analysera religionens lokala och globala roll ur ett identitets-, genus- och konfliktperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera bilder av ”vi och dom” i såväl globala som lokala sammanhang
Innehåll
- Sociologiska perspektiv på globaliseringens kulturella dimensioner
- Globaliseringens betydelse för social identitet
- Religionens roll i globala och lokala processer ur identitets-, genus- och konfliktperspektiv
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarium och individuell skriftlig tentamen. I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium och individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 1 hp | U/G |
Seminarium | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Borell, Klas (2012). Islamofobiska fördomar och hatbrott: En kunskapsöversikt. Nämnden för Statligt Stöd till Trossamfund (SST). 74 s.
Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2021). Sociologi. Studentlitteratur. Urval ca 80 s.
Mendieta, Eduardo & VanAntwerpen, Johathan (2011). The power of religion in the public sphere. Columbia University Press. 137 s.
Roald, Ann Sofie (2009). Muslimer i nya samhällen: om individuella och kollektiva rättigheter. Bokförlaget Daidalos. 240 s.
Sen, Amartya (2006). Identitet och våld. Daidalos förlag. 170 s.
Stier, Jonas (2019). Kulturmöten. En introduktion till interkulturella studier. Studentlitteratur. 178 s.
Valbar litteratur (välj en av böckerna):
Adichie, Chimamanda Ngozi (2008). En halv gul sol. Albert Bonniers Förlag. 682 s.
Smith, Zadie (2017). Vita tänder. Månpocket. 476 s.
Kompendium och artiklar samt referenslitteratur tillkommer. ca 50 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen