KURSPLAN
Interkulturella möten, 7,5 högskolepoäng
Intercultural encounters, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LIKN10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SO1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutade studier förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för aktuella begrepp, teorier och metoder inom interkulturalitet
- redogöra för interkulturella förhållningssätt i arbetslivet
- redogöra för betydelsen av olika kulturella värderingar och ömsesidiga förväntningar i interkulturella möten
- förklara innebörden av kulturell kompetens i olika situationer

Färdighet och förmåga

- använda relevanta begrepp, teorier och metoder i interkulturellt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- problematisera och värdera val av teorier och metoder i interkulturellt arbete
- reflektera över och diskutera möjligheter och utmaningar med interkulturella möten
- analysera och kritiskt diskutera olika etiska förhållningssätt och överväganden i interkulturellt arbete
- analysera och kritiskt diskutera subjektivitet och objektivitet samt arbetslivets villkor i interkulturellt arbete

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgångna terminer 1-4 inom programmet Internationellt arbete varav minst 82,5 hp ska vara godkända kurser.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift5,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen1 hpU/G/VG
Seminarium1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Galal, Lise Paulsen & Hvenegård-Lassen, Kirsten (2020). Organised Cultural Encounters. Practices of Transformation. Palgrave Mcmillan. 232 s.

Mosse, David (2011). Adventures in Aidland: The Anthropology of Professionals in International Development. Berghahn Books. 248 s.

Rabinow, Paul (2007). Reflections on Fieldwork in Morocco. University of California Press. 208 s.

Stier, Jonas (2019). Kulturmöten - En introduktion till interkulturella studier. Studentlitteratur. 178 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.