KURSPLAN
Islam i Sverige, 7,5 högskolepoäng
Islam in Sweden, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: | LISG16 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2015-11-05 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2016 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2015/4026-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | RV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Religionsvetenskap |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för muslimsk migrationshistoria i Sverige
- redogöra för och ge exempel på de islamiska riktningar som finns representerade i Sverige
- redogöra för islams etablering i Sverige
- redogöra för vad som händer när islam blir en minoritetsreligion
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- jämföra olika förhållningssätt till islam bland svenska muslimer
- sammanfatta den offentliga diskussionen om islam och muslimer i Sverige
- visa förmåga att argumentera kring islam i Sverige på ett vetenskapligt och sakligt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna värdera diskussioner om islam och muslimer ur ett vetenskapligt och icke-konfessionellt perspektiv
- kunna reflektera kring hur stat, samhälle och religiösa organisationer påverkar varandra
Innehåll
- Islams etablering i Sverige
- Framväxten av islamiska organisationer och församlingar
- Islamiska riktningar som finns representerade i Sverige idag
- Sharia i Sverige
- Förhållningssätt till religion bland svenskar med muslimsk bakgrund
- Diskussioner om islam och muslimer i svensk offentlighet
Undervisningsformer
Kursen är en distanskurs och undervisningen sker på en digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter, en per vecka, samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift i slutet på kursen. För betyget Godkänt krävs G på samtliga uppgifter och för betyget VG krävs dessutom VG på minst hälften av uppgifterna samt VG på den avslutande uppgiften
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Berglund, Jenny, Sorgenfrei, Simon (red.) (2009). Ramadan – en svensk tradition. Lund: Arcus Förlag. 175 s.
Minganti, Pia Karlsson (2014). Muslima – islamisk väckelse och unga kvinnors förhandlingar om genus i det samtida Sverige. Stockholm: Carlsson. 336 s.
Otterbeck, Jonas (2010). Samtidsislam. Unga muslimer i Malmö och Köpenhamn. Stockholm: Carlsson. 229 s.
Roald, Anne Sofie. (2009) Muslimer i nya samhällen. Riga: Daidalos. 241 s.
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser – så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du/apa-harvard.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden.// Finns i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.