KURSPLAN
Individuella skillnader med tillämpad psykometri, 7,5 högskolepoäng
Individual Differences with Applied Psychometrics, 7.5 credits
Kurskod: LISK17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-08-24
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2017/3088-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- visa grundläggande kunskap om differentialpsykologiska modeller beskrivande states och traits, särskilt i förhållande till HR-rollen i företag och organisationer
- visa grundläggande kunskap om psykometrisk teori och tillämpning
- visa grundläggande kunskap om psykometrisk testkonstruktion genom praktisk erfarenhet i ett i kursen ingående grupprojekt

Färdighet och förmåga

- på ett grundläggande sätt kunna tillämpa differentialpsykologiska modeller beskrivande states och traits, särskilt i förhållande till HR-rollen i företag och organisationer
- på ett grundläggande sätt kunna använda och delvis anpassa psykometrisk teori och tillämpning för de behov som präglar arbetslivet
- kunna tillämpa teoretiska kunskaper praktiskt genom att i grupp konstruera ett enkelt psykometrisk test

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna väga för- och nackdelar med olika differentialpsykologiska modeller beskrivande states och traits, särskilt i förhållande till HR-rollen i företag och organisationer
- genom kunskap i psykometrisk teori och tillämpning och viss insikt i de behov som präglar arbetslivet också kunna avgöra huruvida konsulttjänster som åberopar en psykometrisk grund för sin service kan antas vara tillförlitliga eller bristande.
- i grupp kunna resonera sig fram till en användbar psykometrisk konstrukt, väga dess för och nackdelar, samt därefter konstruera ett enkelt men formellt korrekt psykometriskt test

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 37,5 hp inom det samhällsvetenskapliga området varav 15 hp i Psykologi.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning, kurslitteratur samt erfarenhet från gruppövning utgör grund för examination.

Kursen examineras på två sätt: Genom ett individuellt skrivet paper vilket kan bedömas som Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. Därtill kommer examination genom en gruppövning. Denna anses godkänd om varje deltagares insats kan karaktäriseras som aktiv både i den muntliga presentation av projektet samt av den korta gemensamma rapporten som lämnas in till bedömning. För grupparbetet ges endast betyget Godkänd eller Underkänd.

För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen skall gruppövningen vara bedömd Godkänd och den individuella uppgiften vara bedömd Väl Godkänd. För betyget Godkänd måste båda examinationsmomenten vara bedömda med minst Godkänd. Om något eller båda av de två examinationsmomenten bedöms som underkända blir också kursen i sin helthet bedömd som Underkänd.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinationen sker i form av en individuell skriftlig tentamen.

Gruppövningen i form av en delvis psykometrisk testkonstruktion utgör ett obligatoriskt moment som skall ha fullgjorts för att kursen, tillsammans med ett minst godkänt examinationsbetyg, skall kunna anses fullgjord. Momentet anses fullgjort om det karaktäriseras av aktivt deltagande i gruppen samt att studenten bidrar till både den muntliga presentationen av valt projekt samt också till den skrivna korta rapporten som lämnas in till kursledaren efter avslutat projekt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Furnham, Adrian (2008). Personality and intelligence at work. Exploring and explaining individual differences at work. London: Routledge. 416 s. (Finns som e-bok)

Persson, Roland S. (2012). Target article: Cultural variation and dominance in a globalised knowledge-economy. Towards and culture-sensitive research paradigm in the science of giftedness. Gifted and Talented International, 27(1), 15-48. 33 s. (Tillhandahålles av HLK)

Rust, John & Golombon, Susan (2008). Modern psychometrics. The science of psychological assessment (3rd ed). London: Routledge. 272 s.

Persson Roland S. (2017). Felrekrytering, framtidens anställda och fabulösa fantasier: om marknadens behov av magiska egenskaper [Failed recruiting, the employees of tomorrow and fabulous fantasies: on the market’s need of magical qualities].

In H. Ahl, I. Bergmo-Prvulovic & K. Kilhammar (Eds.), HR – Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 114-136). Lund, SE: Studentlitteratur. 32 s. (tillhandahålles i manuskriptform av HLK)

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).