KURSPLAN
Individuella skillnader med tillämpad psykometri, 7,5 högskolepoäng
Individual Differences with Applied Psychometrics, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | LISK17 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-08-24 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-06-26 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2019 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för ett grundläggande kunnande om differentialpsykologiska modeller särskilt i förhållande till HR-rollen i olika företag och organisationer
- demonstrera en grundläggande förståelse för psykometrisk teori och tillämpning
Färdighet och förmåga
- anpassa psykometrisk teori för de behov som präglar arbetslivet
- tillämpa psykometrisk teori för arbetslivets olika behov
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt bedöma värdet och behovet av på marknaden erbjudna psykometriska konsulttjänster
- utvärdera psykometriska testers generella och kulturella validitet
- kritiskt reflektera över etiska aspekter
Innehåll
- Individuella skillnader i beteende
- Personlighetsteori och differentialpsykologiska modeller
- Intelligens, kreativitet, innovation och integritet
- Exempel på psykometriska tester och deras användning
- Testanvändning och kulturella skillnader
- Etik i testanvändning
- Psykometrisk testkonstruktion i grupp
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt 37,5 hp inom det samhällsvetenskapliga området varav 15 hp i Psykologi.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination.
Kursen examineras genom ett individuellt skrivet och problemlösande arbete.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Furnham, Adrian (2008 eller senare). Personality and intelligence at work. Exploring and explaining individual differences at work. London: Routledge. 416 s. (Finns som e-bok)
Persson, Roland S. (2012). Target article: Cultural variation and dominance in a globalised knowledge-economy. Towards and culture-sensitive research paradigm in the science of giftedness. Gifted and Talented International, 27(1), 15-48. 33 s. (Tillhandahålles av HLK)
Persson Roland S. (2017). Felrekrytering, framtidens anställda och fabulösa fantasier: om marknadens behov av magiska egenskaper. I H. Ahl, I. Bergmo-Prvulovic & K. Kilhammar (Red.), HT-Att ta tillvara mänskliga resurser (ss. 113-136). Lund: Studentlitteratur. 33 s. (Tillhandahålles av HLK i manuskriptform).
Persson, Roland, S. (2019). Digital HR, Artificiell Intelligens och Big Data; Den nya teknologins möjligheter och omöjligheter (Working paper). Jönköping University, Högskolan för lärande & kommunikation, 75 sidor (Tillhandahålles av HLK).
Rust, John & Golombon, Susan (2008). Modern psychometrics. The science of psychological assessment (3rd ed). London: Routledge. 272 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.