KURSPLAN
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, 7,5 högskolepoäng
Content and Language Integrated Learning Approaches, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: LKAN19
Fastställd av: Utbildningschef 2019-04-02
Gäller fr.o.m.: Hösten 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
- beskriva språkets betydelse för identitet och inlärning
- redogöra för teorier och metoder i ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Färdighet och förmåga

- tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt till ett interkulturellt klassrum
- kritiskt utvärdera och reflektera över ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Innehåll

• Interkulturellt förhållningssätt i klassrummet
• Språkets betydelse för identitet och inlärning
• Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i teori och praktik

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Avslutade kurser om 90 hp inom lärarutbildningen eller motsvarande

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium 12,5 hpU/G
Seminarium 21 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Enström, Ingegerd (2013). Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger. (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 169-195). Lund: Studentlitteratur. (26 s.)

Gibbons, Pauline (2018). Lyft språket lyft tänkandet. (3. uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. (263 s.) 7-9, gy
alternativt
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet. (5. uppl.). Stockholm: Hallgren & Fallgren. (278 s.) F-6

Hägerfeldt, Gun (2011). Språkarbete i alla ämnen. Stockholm: Liber. (125 s.)

Kästen-Ebeling, Gilda & Otterup, Tore (red.). (2015). En bra början – mottagande och introduktion av nyanlända elever. Lund: Studentlitteratur. (146 s.)

Kästen-Ebeling, Gilda & Otterup, Tore (red.). (2018). En god fortsättning – nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (248 s.)

Sjöqvist, Lena (2011). När språket inte gör tanken rättvisa-att bedöma flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling. I Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (Red.), (2011). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 59-81). Stockholm: Stockholms universitets förlag. (25 s.)

Skolverket. (2018) Greppa flerspråkigheten. Stockholm: Skolverket. (158 s.)

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisningar. (40 s.)

Referenslitteratur

Bjerregaard, Maria & Kindberg, Björn (2015). Språkutvecklande SO-undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.

Kindenberg, Björn (2017). Språkutvecklande NO-undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.

Skolverket (2012). Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling. Stockholm: Skolverket.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.