KURSPLAN
Kommunikation för hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng
Communication for Sustainable Development, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LKHK12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-11-23
Gäller fr.o.m.: Våren 2022
Version: 1
Diarienummer:JU 2022/381-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för begreppet hållbar kommunikation och olika perspektiv på hållbar utveckling
- beskriva hållbarhetsutmaningar på olika samhällsnivåer – lokal, nationell och global
- identifiera psykologiska, sociologiska och politiska faktorer som kan förklara individuella och samhälleliga motstånd mot en omställning till hållbara samhällen

Färdighet och förmåga

- upprätta en kommunikationsplan med fokus på hållbarhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt diskutera kommunikationens roll och betydelse i ett omställningsarbete till ett mer hållbart samhälle
- analysera och kritiskt värdera det kommunikativa hållbarhetsarbete som bedrivs av en myndighet eller organisation

Innehåll

• Ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet
• Hållbarhetsutmaningar
• Hållbar kommunikation
• Psykologiska, sociologiska och politiska faktorer bakom hållbarhetsmotstånd
• FN:s globala mål för hållbar utveckling
• Kommunikationens roll och betydelse för hållbarhetsarbete
• Corporate Social Responsibility (CSR)

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och genomgångna kurser i Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmets första termin eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För Godkänd på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.
För Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen och den skriftliga inlämningsuppgiften i grupp.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, en skriftlig inlämningsuppgift i grupp och en gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G/VG
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2 hpU/G/VG
Gruppredovisning2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Borglund, T., & et al. (2021). CSR och hållbart företagande. Sanoma Utbildning. (350 sidor).

Gillberg, Nanna (2018). Jag har aldrig märkt att kön har haft någon betydelse. Studentlitteratur. 121 sidor.

Gulbrandsen, Ib Tunby & Nørholm Just, Sine (2020) Strategizing Communication – Theory and Practice. Studentlitteratur. 420 sidor.

Hedenus, Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling: nyanser och tolkningar. Studentlitteratur. 135 sidor.

Hylander, Frida, Andersson, Kali & Nylén Kata (2019). Klimatpsykologi – Hur vi skapar hållbar förändring. Natur & Kultur. 292 sidor.

Lakew, Yulia & Olausson, Ulrika (2019). Young, sceptical, and environmentally (dis)engaged: do news habits make a difference?. JCOM, 18(04), A06. https:jcom.sissa.it/archive/18/04/JCOM_1804_2019_A06

Olausson, Ulrika (2009). Global warming — global responsibility? Media frames of collective
action and scientific certainty.
Public Understanding of Science, 18(4), 421–436. https:
doi.org/10.1177/0963662507081242

Olausson, Ulrika (2019). Meat as a matter of fact(s): the role of science in everyday representations of livestock production on social media.
JCOM, 18(06), A01. https:doi.org/10.22323/2.18060201



Referenslitteratur

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen