KURSPLAN
Kreativt skrivande, introduktion, 7,5 högskolepoäng
Creative Writing, Introduction, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | LKIG10 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-05-13 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2020 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | SV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande teorier om skrivande och kreativitet
- beskriva den skönlitterära berättelsens uppbyggnad och form
Färdighet och förmåga
- framställa kortare skönlitterära texter där prosans berättartekniska grunder utforskas
- utveckla egen text med hjälp av respons
- uttrycka teoretiskt underbyggd och mottagaranpassad läsarrespons
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och diskutera egen och andras text ur ett gestaltande och språkligt perspektiv
- bearbeta sina texter och motivera valen som tagits i förändringsprocessen
- reflektera över sin egen och andra författares skrivpraktik
Innehåll
• Skrivlaborationer utifrån grundläggande berättartekniska verktyg
• Den skönlitterära prosaberättelsens uppbyggnad och form
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuella skriftliga inlämningsuppgifter | 4,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Enquist, Per Olov (2019). Nedstörtad ängel. Stockholm: Norstedts. 131 s.
Granwald, Therése (2019). Kreativt skrivande: Grundbok i Litterärt skapande. Lund: Studentlitteratur. 218 s.
Morley, David (2007). The Cambridge introduction to creative writing. New York: Cambridge university press. 291 s.
Finns för gratis nedladdning: archive.org/details/TheCambridgeIntroductionToCreativeWriting
Tollström, C. (Red.). (2017). Fängsla dina läsare, väck spänning och berör på djupet. Västerås: Chill textstudio. 216 s.
Kompendier med skönlitterära exempel. Tillhandahålls av kursansvarig. Ca 150 s.
Referenslitteratur
Björck, Staffan (1983). Romanens formvärld: studier i prosaberättarens teknik. 7. uppl. Stockholm: Natur och kultur. 333 s.
King, Stephen (2006). Att skriva: en hantverkares memoarer. [Ny utg.] Malmö: Bra Böcker AB. 299 s.
Küchen, Maria. (2007). Att skriva börjar här: Version 2.0. Stockholm: Ordfront. 287 s.
Lindqvist, Karl & Norin, Elisabet (2000). I textens rum: om konsten att skriva. Jönköping: Brain Books. 206 s.
Rosengren, Richard. (2011). Karaktärer, repliker och dialog. Lund: Studentlitteratur. Ca 100 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen