KURSPLAN
Källkritik bland viraler, alternativa fakta och fejkade nyheter, 7,5 högskolepoäng
Criticism of Sources in the Age of Virals, Alternative Facts and Fake News, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | LKKG18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-06-11 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2018 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de grundläggande principerna inom källkritik
- beskriva källkritikens roll i det förändrade medielandskapet
Färdighet och förmåga
- tillämpa källkritiska principer vid värderandet av information
- planera och formulera en guide i källkritik för en specifik målgrupp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring de demokratiska utmaningar som det nya medielandskapet har skapat
- kritiskt granska och värdera hur informationsspridare förhåller sig till källkritiska principer
- diskutera och kritiskt reflektera kring egna och andras texter
Innehåll
• Journalistik och medier i förändring
• Information på sociala medier
• Demokratiska utmaningar i det förändrade medielandskapet
• Faktaresistens, konfirmeringsbias, ekokammare och filterbubblor
• Källkritikens grunder
• Källkritik i ett nytt medielandskap
• Det ifrågasatta sanningsbegreppet
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter (Presentation, 1 hp, Analys och kritisk diskussion, 2,5 hp och Guide samt kritisk reflektion, 2,5 hp) och ett seminarium.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt på två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 1 hp | U/G |
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 2,5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Larsson, Å,. & Jonjons, L. (2018). Viralgranskarens handbok. Stockholm: Mondial. 172 sidor.
Thurén, T. (2013). Källkritik. Stockholm: Liber. 255 sidor.
Kompendium. 100 sidor. Distribueras via JU:s lärplattform.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.