KURSPLAN
Kreativt skrivande - litterär gestaltning II, 15 högskolepoäng
Creative Writing II, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod: | LKSK10 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-05-20 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-05-11 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2021 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | SV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande teorier om lyrikanalys som grund för att utveckla sitt skönlitterära skrivande vidare
- beskriva den skönlitterära berättelsens uppbyggnad och struktur
Färdighet och förmåga
- ha utvecklat sin förmåga ytterligare i att framställa kortare skönlitterära prosatexter där lyrikens berättartekniska grunder utforskas
- tillämpa teorier om skrivande och kreativitet för att ge och ta emot läsarrespons
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska egna och andras texter ur ett litterärt och språkligt perspektiv
- kritiskt granska och reflektera över valen som gjorts i bearbetningen av egenproducerad text
Innehåll
• Lyrikens berättartekniska grunder
• Skriva gestaltande prosa
• Läsandets påverkan på skrivandet
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Kreativt skrivande - litterär gestaltning I, 15 hp eller motsvarande
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter med vidhängande responsarbete.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 7 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 | 3 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bodil Malmsten (2012) Så gör jag: Konsten att skriva. Stockholm: Modernista. 301 s.
Elleström, Lars & Holmberg, Claes-Göran (1999). Lyrikanalys - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 179 s.
Ericsdotter, Åsa (2010). Svårläst. Stockholm: Bonniers. 132 s.
Ericsdotter, Åsa (2015). Oskyld. Stockholm: Wahlström & Widstrand. 59 s.
Fagerholm, Monika (2006). Den amerikanska flickan. Stockholm: Bonniers. 492 s.
Farrokhzad, Athena (2016). Vitsvit. Stockholm: Bonniers. 70 s.
Granwald, Therése (2019). Kreativt skrivande: Grundbok i Litterärt skapande. Lund: Studentlitteratur. 218 s.
Heldén Johannes (2016). Astroekologi. Stockholm: Bonniers. 69 s.
Morley, David (2007). The Cambridge introduction to creative writing. New York: Cambridge university press. 291 s. Finns för nedladdning: archive.org/details/TheCambridgeIntroductionToCreativeWriting
Söderlund, Mats (2017). Skriva poesi: om diktandets hantverk. Göteborg: Offside Press.
Tichý, Andrzej (2020). Renheten. Stockholm: Bonniers. 245 s.
Kompendier med skönlitterära exempel. Tillhandahålls av kursansvarig. Ca 150 s.
Referenslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till 8 veckor före kursstart.
Björck, Staffan (1983). Romanens formvärld: studier i prosaberättarens teknik (7. uppl.). Stockholm: Natur och kultur.
Küchen, Maria. (2007). Att skriva börjar här: Version 2.0. Stockholm: Ordfront.
Lindqvist, Karl & Norin, Elisabet (2000). I textens rum: om konsten att skriva. Jönköping: Brain Books.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen