KURSPLAN
Skolans uppdrag och lärarens profession i ett föränderligt samhälle för kompletterande pedagogisk utbildning (UVK), 7,5 högskolepoäng
The School System and Teachers' Profession in a Changing Society for Supplementary Teacher Education (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: LKUR22
Fastställd av: Utbildningschef 2022-04-29
Gäller fr.o.m.: Hösten 2022
Version: 1
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: A1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara hur utbildningsväsendets olika aktörer och den samhälleliga kontexten påverkar läroplaners innehåll och inriktning

Färdighet och förmåga

- reflektera över innebörden av utvärdering och utveckling på olika nivåer i skolsystemet
- tolka och kommunicera skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, de grundläggande demokratiska värderingarna samt en hållbar utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över didaktikens grundläggande frågor
- kritiskt reflektera över fenomenen skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete i ett föränderligt samhälle, med särskilt fokus på hållbar skolutveckling
- diskutera begreppet yrkesetik, samt identifiera och diskutera yrkesetiska aspekter och dess betydelse för lärares undervisningspraktik
- kritiskt reflektera över kunskapsmätningar och resultatjämförelser utifrån kunskap om epistemologi, vetenskapsteori och vetenskaplig metod
- problematisera frågor om den kunskap och de värderingar som legitimeras genom formuleringar i läroplanens alla delar, och relatera dessa till ett didaktiskt perspektiv
- problematisera föränderligheten i skolans och lärares samhälleliga uppdrag

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser termin 1 och 2 på kompletterande pedagogisk utbildning eller motsvarande samt godkända ämnesstudier i antagningsämnet omfattande minst 90 hp. Dessutom krävs godkända resultat i Utbildningsvetenskaplig kärna 15 hp och Verksamhetsförlagd utbildning III 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fyra seminarier.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på individuell skriftlig tentamen samt en av de övriga examinationerna där Väl godkänd kan erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium 11 hpU/G/VG
Gruppredovsning1 hpU/G/VG
Seminarium 21 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar – om det bortglömda omdömet (Första upplagan). Stockholm: Volante. 214 s.

Fejes, Andreas & Dahlstedt, Magnus (2020). Perspektiv på skolans problem: vad säger forskningen? Lund: Studentlitteratur. I urval om 250 s.

Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2016). Utmärkt skolutveckling. Forskning om skolförbättring och måluppfyllelse. Stockholm: Natur & Kultur. 283 s

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. 150 s.

Sundberg, Daniel (2021). Svenska läroplaner: Läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Lund: Studentlitteratur. 311 s.

Thornberg, Robert. & Johansson, Eva. (red.) (2014). Värdepedagogik: etik och demokrati i förskola och skola. Stockholm: Liber. I urval om 150 sidor.



Styrdokument och annat aktuellt material från Skolverket samt ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.