KURSPLAN
Litteraturvetenskap, 16-30 hp, 15 högskolepoäng
Comparative Literature, 16-30 credits, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | LL2K18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-05-18 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2018 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | SV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för den västerländska litteraturhistoriens utveckling från medeltid till 1900-talets mitt
- redogöra för litterära genrer, grundläggande teorier, metoder och begrepp inom litteraturvetenskap
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett litteraturvetenskapligt syn- och arbetssätt i diskussioner, tolkningar och analyser av litterära texter på en fördjupad nivå
- tillämpa litteraturteoretiska ansatser vid analys av litterära texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera litterära genrer, litteraturvetenskapliga teorier, metoder och begrepp
- kritiskt värdera litteraturens, litteraturvetenskapens och författarens roll i samhället
Innehåll
• Litteraturvetenskapliga teorier, metoder och begrepp
• Västerländsk litteraturhistoria 700-talet – 1900-talet
• Självframställning i litteraturen
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Kursen ges som nätbaserad distanskurs och innehåller skriftliga instruktioner och diskussionsmoment via digital nätplattform, samt individuella inlämningsuppgifter.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Litteraturvetenskap, introduktionskurs, 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt 12 seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 10 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift I | 0 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift II | 5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift III | 5 hp | U/G/VG |
Seminarier | 5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Auerbach, Erich (1998). Mimesis. Verklighetsframställningen i den Västerländska litteraturen (valfri utgåva). Stockholm: Albert Bonniers Förlag. 125 s.
Culler, Jonathan (med förord av Johan Svedjedal) (2011). Litteraturteori: en mycket kort introduktion. Lund: Studentlitteratur. 166 s.
Olsson, Berndt & Algulin, Ingemar (1995 eller senare). Litteraturens historia i världen. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Ca 300 s.
Olsson, Berndt & Algulin, Ingemar (1995 eller senare). Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag Ca 300 s.
Ett kompendium med facktexter tillkommer. 128 s.
Skönlitteratur
Flera av texterna kan läsas till exempel i Claésson, Dick, Fyhr, Lars & Hansson, Gunnar D. (Red.). (2006) Texter från Sapfo till Strindberg. Lund: Studentlitteratur.
Almqvist, Carl Jonas Love, Drottningens juvelsmycke (valfri utgåva). Ca 400 s.
Baudelaire, Charles (ur Claésson m fl, s 1108-1117). 10 s.
Bellman, Carl Michael (ur Claésson m fl, s 787-793). 10 s.
Beowulf (ur Claésson m fl, s 293-298). 7 s.
Brenner, Sophia Elisabeth (ur Claésson m fl, s 601). 1 s.
Brontë, Charlotte, Jane Eyre (valfri utgåva). Ca 550 s.
Conrad, Joseph, Heart of Darkness (valfri utgåva). Ca 110 s.
Dante Alighieri (ur Claésson m fl, s 437-455). 18 s.
Eliot, T S, The Waste Land (valfri utgåva). Ca 40 s.
Gray, Thomas (ur Claésson m fl, s 627-628). 2 s.
Madame de Lafayette, Prinsessan de Clèves (valfri utgåva). Ca 274 sidor eller Prévost, Antoine François, Manon Lescaut (valfri utgåva). Ca 130 s.
Lenngren, Anna Maria (ur Claésson m fl, s 728-834). 6 s.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.