KURSPLAN
Att lära på ett andraspråk, 7,5 högskolepoäng
To learn in a second language, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2011
Kurskod: | LLAB17 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2011-03-15 |
Gäller fr.o.m.: | Vt 2011 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Lärande |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas kursdeltagarna
– ha kunskap om andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling i olika åldrar
– ha insikt om hur elever lär på sitt andraspråk
– vara insatta i och kunna tillämpa olika språkutvecklande och interkulturella arbetssätt i skolans
ämnesundervisning
– ha insikt i språkets betydelse vid bedömning av ämneskunskaper
– kunna analysera olika bedömningsinstruments relevans
Innehåll
- Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling
- Språket som förutsättning för lärandet
- Olika språkutvecklande och interkulturella arbetssätt för och med flerspråkiga elever
- Bedömningsinstrumentens relevans för bedömning av flerspråkiga elevers ämneskunskaper i
förhållande till målen i läroplaner och kursplaner
Undervisningsformer
Kursen bedrivs på kvartsfart.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt lärarexamen eller annan för kursen lämplig utbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Examination sker genom tentamina både individuellt och i grupp. Betyget grundar sig på en helhetsbedömning av prestationerna. För godkännande krävs godkänd examination samt genomförande av
obligatoriska moment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs enligt av VD fastställda anvisningar. Den kursansvarige läraren är ansvarig för att så sker. Kursvärderingen skall utformas och genomföras i samråd med undervisande lärare och studerandegrupp. Den skall inriktas huvudsakligen på kursens måluppfyllelse, innehåll och uppläggning. Kursvärderingens resultat skall sammanfattas skriftligen genom kursansvarige lärarens försorg.
Övrigt
Målgruppen är lärare i samhällsorienterande, praktisk-estetiska och naturorienterande ämnen samt matematik verksamma i grundskolan och på gymnasiet, som vill utveckla sina kunskaper om vad det innebär att undervisa elever med annat modersmål än svenska.
Flerspråkigheten i den svenska skolan innebär en stor utmaning. Eleverna förväntas uppnå målen i
läroplaner och kursplaner även om de inte till fullo behärskar det undervisningsspråk de möter i skolan. Pedagogerna förväntas skapa möjligheter för eleverna att nå dessa mål i alla ämnen.
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
Axelsson, Monica. Rosander Carin. & Sellgren, Mariana. (red)(2005).Stärkta trådar - flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap. Språkforskningsinstitutet i Rinkeby, 200 sid
Christensen, Lilly & Kabakci, Marianne Billedet og samtalevennen som fälles Udgangspunkt i andet-
sprogsundervisnningen. I Symposium 2003. www.lhs.se/sfi, 16 sid
Gibbons, Pauline. (2006) Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren, 200 sid
Hajer Maaike Språkutvecklande ämnesundervisning – ett andraspråkperspektiv i alla ämnen. I Symposium 2003. www.lhs.se./sfi, 17 sid
Ladberg, Gunilla. (2000). Skolans språk och barnets – att undervisa barn från språkliga minoriteter. Lund: Studentlitteratur, 200 sid
Lindberg, Inger. Språkanvändning - kreativt skapande eller förutsägbart mönster? I Symposium 2003. www.lhs.se./sfi, 19 sid
Sundberg, Gunlög. Institutionella samtal som lärandemiljö. I Symposium 2003 www.lhs.se/sfi, 24 sid
Skolverket (2003) Att undervisa elever med Svenska som andra språk – ett referensmaterial. Stockholm: Skolverket. www.skolutveckling.se, 100 sid
Skolverket (2002) Flera språk- fler möjligheter - utveckling av modersmålstödet och modersmåls-
undervisningen. Inledning, sammanfattning och förslag. www.skolverket.se, 20 sid
Läroplaner och kursplaner.