KURSPLAN
Ledningsgruppens arbete och retorik, 7,5 högskolepoäng
Work and Rhetorics of the Executive Team, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | LLAN11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-12-03 |
Reviderad av: | 2024-01-16 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | FE1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Företagsekonomi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och beskriva innebörden av ledningsgruppers arbete samt förklara retorikens betydelse för dess arbete
- redogöra för specifika kunskaper och färdigheter kopplade till Human Resources i ledningsgruppers arbete
- redogöra för utmaningar kopplat till ledningsgruppers arbete och retorik i strategiska uppdrag för ett hållbart arbetsliv utifrån ett balanserande perspektiv, avseende arbetsgivare/medarbetare samt inkluderande aspekter (mångfald, jämställdhet, etik)
- jämföra ledningsgruppers arbete i nordisk och internationell kontext
Färdighet och förmåga
- analysera ledningsgruppers arbete och koppling till HR strategiska frågor för att främja ett hållbart arbetsliv utifrån ett balanserande perspektiv
- självständigt utveckla ett förslag för att förbättra ledningsgruppers arbete med stöd och tillämpning av retoriska kunskaper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera ledningsgruppers arbete och retoriska tillämpning i relation till uppdragets utförande med avseende på ett hållbart arbetsliv, utifrån ett balanserande perspektiv
- kritiskt reflektera över sambandet mellan ledningsgruppers arbete och retoriska tillämpning
- kritiskt reflektera över utmaningar och möjligheter som HR funktionen kan möta i ledningsgruppers arbete
Innehåll
• Innebörden av ledamotsuppdraget och roll i ledningsgruppers arbete
• Retoriska kunskaper och kommunikativa färdigheter i rollen som HR-ledamot i ledningsgrupper med fokus på ett hållbart arbetsliv utifrån ett balanserande perspektiv avseende arbetsgivare/medarbetare samt inkluderingsfrågor
• Ledningsgruppens dynamik
• Retoriska grunder och tillämpning i ledningsgruppsarbete med fokus på HR-strategiska frågor
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp i företagsekonomi och genomgångna kurser Arbetsrätt I, 7,5 hp, Medarbetarcykelns HR-processer, 7,5 hp och Strategic HR for a Sustainable Working Life, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell redovisning, en skriftlig inlämningsuppgift i grupp och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell redovisning | 1 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp | 2 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bonet, Eduard, Czarniawska, Barbara, McCloskey, Deirdre & Siggaard Jensen, Hans (Eds.) (2011). Management and Persuasion. 2nd RNMR Conference. ESADE. Finns tillgänglig som pdf-fil. Läses i urval. ca 80 s.
Granberg, Otto & Wallenholm, Harry (2017). Ledningsgruppen. Studentlitteratur 320 s.
Johannesson, Kurt (2013). Retorik eller konsten att övertyga. Norstedts. 288 s.
Vetenskapliga artiklar, ca 130 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.