KURSPLAN
Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund för kompletterande pedagogisk utbildning, 10,5 högskolepoäng
Preschool, school and the Teaching Profession based on Science for Additional Teacher Training, 10.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | LLKK11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-05-21 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2022-06-01 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva skolväsendets organisation, villkor och styrning
- redogöra för och förklara skolväsendets värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna, inklusive barnkonventionen
- beskriva skolväsendet i ett historiskt och internationellt perspektiv
- beskriva läroplansteori och utbildningsfilosofi
- beskriva didaktikens grundläggande frågor
Färdighet och förmåga
- använda och tolka styrdokument för skolväsendet
- använda grundläggande förmåga att kommunicera som läraryrket kräver
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över skolväsendets roll i historiska och samhälleliga perspektiv
- relatera till skolväsendets värdegrund
Innehåll
- Förskolans/skolans uppdrag, organisation, styrning och verksamhet ur historiska och nutida perspektiv
- Förskolans/skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna, inklusive barnkonventionen
- Skoljuridik
- Förskola/skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Förskollärarens/lärarens uppdrag
- Läroplansteori
- Didaktikens grundläggande frågor
- Pedagogik ur ett idéhistoriskt och utbildningsfilosofiskt perspektiv
- Kommunikativa uttryckssätt
- Artikelsök
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och registrerad student på termin 1 på kompletterande pedagogisk utbildning eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom: Individuell skriftlig tentamen 1 och 2, grupplaborationer och seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på skriftlig individuell tentamen del 2 samt seminarium 1.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen, del 1 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen, del 2 | 4,5 hp | U/G/VG |
Grupplaborationer | 1 hp | U/G |
Seminarium 1 | 2,5 hp | U/G/VG |
Seminarium 2 | 1,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattformen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bergman, Marina & Israelsson, Britt-Marie (2018). Att studera på högskolan - studieteknik, motivation och inspiration. Lund: Studentlitteratur. 160 s.
Bie, Kristin (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerup. 94 s.
Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.) (2018). Att bli lärare. Stockholm: SNS. 200 s.
Kroksmark, Tomas (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Larsson, Hans Albin (2011). Mot bättre vetande. En svensk skolhistoria. Stockholm: SNS. 200 s.
Lundgren, Ulf, P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar ca 250 s.
SFS (2010:800) Skollagen. Stockholm: Norstedts juridik.
Skolverket (2011). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket.
Skolverket (2011, rev 2020). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Skolverket.
Skolverket (2013). Förskolans och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder. Stockholm: Skolverket.
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber AB. 264 s.
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerup Utbildning. 213 s.
Aktuellt material från Skolverket, vetenskapliga artiklar och digitalt material tillkommer.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns i kursens aktivitet på lärplattformen.