KURSPLAN
Lärande, undervisning och bildning, 7,5 högskolepoäng
Learning, Teaching and Bildung, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | LLUG15 |
Fastställd av: | Nämnd för Fristående kurs 2017-04-25 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2017 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | HLK 2017/1790-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
Kunskap och förståelse
- visa insikt i hur utbildning kan organiseras, vilka olika vetenskapliga teorier och ideologier som ligger till grund för hur undervisning utformas och lärande bedöms
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att resonera om individuella och samhälleliga konsekvenser av vetenskapliga teorier, ideologier och begrepp för lärande och undervisning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna värdera och kritiskt diskutera förhållandet mellan utbildning och bildning samt hur olika kunskapssyn relateras till dessa båda begrepp
Innehåll
- Information och lärande
- Tolkning och lärande
- Didaktik
- Teoretisk-vetenskaplig kunskap, praktisk-produktiv kunskap och praktisk klokhet
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom gruppseminarium samt individuell skriftlig hemuppgift.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bildning och kunskap. Särtryck ur läroplanskommitténs betänkande Skola för bildning (SOU 1992:94). 85 s.
Kristensson Uggla, B. (2014). Gränspassager. Bildning i tolkningens tid. Stockholm: Santérus förlag. 157 s.
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2014). Introduktion till intervjuforskning. I Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. 17-41 s. Lund: Studentlitteratur. 23 s.
Larsson, T. (2011). Ellen Key – valfrihetspedagogen. I Forsell, Anna. Boken om pedagogerna. s 73-100. Stockholm: Liber. 27 s.
Liedman, S-E. (2012). Hets!: en bok om skolan. Stockholm: Albert Bonniers Förlag. 330 s.
Lindholm, M. (2011). Waldorfpedagogiken och waldorfskolan. I Forsell, Anna. Boken om pedagogerna. s 180-195. Stockholm: Liber. 15 s.
Mark, E. (2009:7). Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan. Göteborg: Grundtvigsinstitutet, Göteborgs universitet. 66 s. http:www.ufn.gu.se/digitalAssets/1277/1277093_rapport7.pdf
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).