KURSPLAN
Medie- och kommunikationsvetenskap, 31-60 hp, 30 högskolepoäng
Media and Communication Science, 31-60 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: LM2K17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-12-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/5009-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurs I: Kommunikation och organisation, 7,5 hp
Delkurs II: Kultur och visuell kommunikation, 7,5 hp
Delkurs III: Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och metoder I, 7,5 hp
Delkurs IV: Uppsats, 7,5 hp

Kommunikation och organisation, 7,5 hp
Communication and Organisation, 7.5 Credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- beskriva hur en organisation fungerar med fokus på struktur, kanaler och kultur (Examination 1)
- redogöra för betydelsen av Crisis Management/krishantering i organisationer (Examination 1 och 2)
- redogöra för olika organisationers kommunikationsarbete i praktiken (Examination 3)

Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera vissa av mekanismerna bakom individers och gruppers sociala samspel (Examination 1)
- kritiskt analysera omvärlden utifrån grundläggande dimensioner och modeller, samt kunna förklara varumärkeskommunikationens förutsättningar (Examination 1)
- identifiera och analysera kommunikationsjuridiska problem (Examination 1)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera och kritiskt värdera professionellt kommunikationsarbete i praktiken med utgångspunkt i forskningen inom området (Examination 3)
- reflektera kritiskt över eget lärande och den egna lärandeprocessen (Examination 4)

InnehållExamination och betyg
1. Individuell salstentamen, 3,5 hp (U/G/VG)
2. Grupparbete Crisis Management, 0,5 hp (U/G)
3. Fältstudie i team, 2,5 hp (U/G/VG)
4. Individuell reflektion, 1 hp (U/G)

Kultur och visuell kommunikation, 7,5 hp
Culture and Visual Communication, 7.5 Credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för och beskriva olika visuella kulturer och gestaltningar (Examination 1, 2 och 3)
- redogöra för och förklara hur visuella budskap når fram till en publik (Examination 1, 2, 3, 4 och 5)

Färdighet och förmåga
- tillämpa bildanalytiska redskap (Examination 1, 3 och 4)
- utföra visuell gestaltning och kommunikation i bild och text (Examination 3, 4 och 5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och kritiskt värdera visuella teoribildningar (Examination 1, 2 och 3)

InnehållExamination och betyg
Individuella skrivuppgifter
1. Hemtentamen, 2,5 hp (U/G/VG)
2. Slutreflektion, 1,5 hp (U/G/VG)

Gruppuppgifter
3. Visuellt gestaltningsarbete, 2,0 hp (U/G/VG)
4. Utställningsaffisch, 1,0 hp (U/G/VG)
5. Pressmeddelande, 0,5 hp (U/G)


Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och metoder I, 7,5 hp
Media and Communication Research Theories and Methods I, 7.5 Credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för och reflektera kring centrala begrepp inom vetenskapsteorin (Examination 1)
- i relation till statistiska exempel från svensk samhällsvetenskaplig forskning identifiera och förklara betydelsen av statistiska begrepp som centralmått, skaltyper, spridningsmått, diagram, frekvens, mätinstrument, tabeller, variabler och variabelvärden, korrelation, tolkning, skensamband, normalfördelning och stickprovsmetoder (Examination 2)

Färdighet och förmåga
- tillämpa källkritiska principer vid vetenskaplig informationssökning (Examination 1)
- tillämpa kunskaper i statistik, genom att tolka diagram och tabeller, sätta olika exempel på statistisk information i relation till varandra och dra slutsatser på ett korrekt sätt (Examination 2)
- genomföra en kvalitativ retorisk analys med utgångspunkt i vetenskapliga kriterier (Examination 3)
- genomföra en semiotisk bildanalys av en nyhetsbild samt visa förståelse för den teoretiska grundens betydelse för frågeställningen (Examination 4)
- sammanställa ett uppsats-PM utifrån vetenskapliga kriterier inför kommande B-uppsats (Examination 6)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra bedömningar utifrån vetenskapliga kriterier, t.ex. kritiskt kunna värdera när en statistisk tillämpning är mer lämplig än någon annan, beroende på vad som undersöks (Examination 2)
- kritiskt granska tidigare B-uppsatser utifrån grundläggande vetenskapliga kriterier samt forskningsprocessens olika delar (Examination 5)
- kritiskt värdera det egna lärandet och den egna lärandeprocessen (Examination 7)



InnehållExamination och betyg
1. Skriftlig gruppuppgift (två och två) kring vetenskapsteori - 1 hp (U/G)
2a) Individuell salstentamen, kvantitativ metod/statistik - 1,5 hp (U/G/VG)
b) Individuell salstentamen, kvantitativ metod/statistik - 1,5 hp (U/G/VG)
3. Retorisk analys i grupp/workshop I - 0,5 hp (U/G)
4. Semiotisk analys i grupp/workshop II - 0,5 hp (U/G)
5. Forskningsprocessen i grupp/seminarium och workshop III - 0,5 hp (U/G)
6. B-uppsats-PM i grupp (två och två)/seminarium - 0,5 hp (U/G)
7. Skriftlig individuell uppgift om den egna lärandeprocessen (inlämnas på Pingpong) - 1,5 hp (U/G/VG)

Uppsats, 7,5 hp
Paper, 7.5 Credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- redogöra för delar av medie- och kommunikationsvetenskapen
- beskriva aktuell forskning inom det valda studieområdet för uppsatsskrivandet

Färdighet och förmåga
- formulera en relevant teoretiskt grundad frågeställning
- genomföra en mindre omfattande relevant litteraturstudie/forskningsöversikt
- planera och genomföra en mindre omfattande vetenskaplig undersökning
- presentera resultat och diskussion på vetenskaplig grund
- kritiskt tolka och diskutera vetenskapliga texter
- kritiskt granska källor
- uttrycka sig på ett akademiskt språk

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera val av kunskapsobjekt, forskningsproblem,
syfte, vetenskaplig metod och teori i egen och andras undersökningar



InnehållExamination och betyg
Uppsats - 6 hp (U/G/VG)
Opposition - 1,5 hp (U/G)

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs i Medie- och kommunikationsvetenskap A, 1-30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs att minst 18hp avklarats i VG nivå. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Delkurs I: Individuell salstentamen3,5 hpU/G/VG
Delkurs l: Grupparbete Crisis Management0,5 hpU/G
Delkurs I: Fältstudie i team2,5 hpU/G/VG
Delkurs l: Individuell Reflektion1 hpU/G
Delkurs II: Hemtentamen2,5 hpU/G/VG
Delkurs II: Slutreflektion1,5 hpU/G/VG
Delkurs II: Visuellt gestaltningsarbete2 hpU/G/VG
Delkurs II: Utställningsaffisch1 hpU/G/VG
Delkurs II: Pressmeddelande0,5 hpU/G
Delkurs III: Skriftlig gruppuppgift1 hpU/G
Delkurs III: 2a) Tentamen i kvantitativ metod/statistik l1,5 hpU/G/VG
Delkurs III: 2b) Tentamen i kvantitativ metod/statistik ll1,5 hpU/G/VG
Delkurs III: Retorisk analys i grupp0,5 hpU/G
Delkurs III: Semiotisk analys i grupp0,5 hpU/G
Delkurs III: Forskningsprocessen i grupp0,5 hpU/G
Delkurs III: B-uppsats-PM i grupp0,5 hpU/G
Delkurs III: Skriftlig individuell uppgift1,5 hpU/G/VG
Delkurs IV: Uppsats6 hpU/G/VG
Delkurs IV: Opposition1,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Kommunikation och organisation, 7,5 hp

Amnéus, Anders (2011). Allt du behöver veta om Varumärken. Malmö: Liber. 144 sidor.

Angelöw, Bosse och Jonsson, Thom (3.uppl). Introduktion till socialpsykologi. Lund: Studentlitteratur. 270 sidor.

Erikson, Peter (7.uppl). Planerad kommunikation: strategiskt ledningsstöd i företag och organisationer. Malmö: Liber. 270 sidor.

Genf, Linda & Laurent, Johanna (2014). Omvärldsanalys i praktiken. Malmö: Liber. 182 sidor.

Artiklar ca 50 s.

Kultur och visuell kommunikation, 7,5 hp

Barnard, Malcolm (2001). Approaches to understanding visual Culture. Basingstoke: Palgrave. 224 sidor.

Bergström, Bo (2012). Effektiv visuell kommunikation. Stockholm: Carlsson. 319 sidor.

Bignell, Jonathan (2002). Media Semiotics: an introduction. Manchester: Manchester University Press. 241 sidor. (valda delar)

Enskilda kompletterande texter, ca 200 sidor.

Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och metoder I, 7,5 hp

Bignell, Jonathan (2002). Media Semiotics: an introduction. Manchester: Manchester University Press. 241 sidor. (valda delar)

Esaiasson, Peter m.fl. (2012). Metodpraktikan. Upplaga 4. Malmö: Norstedts Juridik. Ca 130 sidor.

Kjeldsen, Jens E. (2008). Retorik idag: introduktion till modern retorikteori. Lund: Studentlitteratur. 150 sidor. (valda delar)

Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. Upplaga 3. Stockholm: Liber. 150 sidor. (kapitel 1-5)

Stukát, Staffan (1993). Statistikens grunder. Lund: Studentlitteratur. 90 sidor.

Thurén, Torsten (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. 148 sidor.

Wahlgren, Lars (2012). SPSS steg för steg. Upplaga 3. Lund: Studentlitteratur. 198 sidor.


Uppsats, 7,5 hp

Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. Upplaga 3. Stockholm: Liber. 352 sidor.

Svenska språknämnden (2008). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 263 sidor.


Fördjupningslitteratur omfattande 600 sidor, varav 2 arbeten på ett internationellt gångbart språk, för uppsatsarbetet. Väljs i samråd med handledare och/eller examinator.

Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.ju.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).