KURSPLAN
Vetenskaplig metod psykologi II, 7,5 högskolepoäng
Research Methods in Psychology II, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: LM2N16
Fastställd av: Utbildningschef 2015-10-27
Reviderad av: Utbildningschef 2016-11-24
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 2
Diarienummer:HLK 2016/4556-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- kunna identifiera och förklara vetenskapsteoretiska utgångspunkter relaterade till psykologi
- kunna självständigt utveckla en empirisk undersökningsdesign
- kunna redogöra för kvalitativ metod, analys och design med särskild inriktning mot studier av psykologiska processer i arbetslivet
- kunna redogöra för statistisk deskription och inferens samt de vanligaste parametriska och icke-parametriska hypotesprövningsmetoderna

Färdighet och förmåga

- visa skicklighet i att resonera systematiskt och metodiskt om för HR-området relevanta forskningsproblem inom ämnet psykologi
- kunna tillämpa för psykologi adekvata kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder inom HR-området
- kunna tillämpa multivariata statistiska metoder med hjälp av SPSS
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna motivera val av undersökningsdesign, metod och analys utifrån vetenskapliga argument
- visa förmåga att göra självständiga bedömningar utifrån forskningsetiska principer

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 60 hp i psykologi inkluderande Vetenskaplig metod psykologi I, 7,5 hp och Tillämpningsarbete psykologi, 7,5 hp, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinationen sker i form av individuell skriftlig tentamen.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan & Cramer, Duncan (2011). Quantitative data analysis with IBM SPSS 17, 18 & 19. A guide for social scientists. London: Routledge. 377 s. (Kap. 4, 7, 8, 11).

Cassell, Catherine & Symon, Gillian (2004). Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: Sage Publications. 385 s.

Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2015). Handbok i kvalitativ analys. 2. uppl. Stockholm: Liber (283 s.)

Thomas, Gary (2011). How to do your case study. A guide for students and researchers. London: Sage Publications. 225 s.

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Referenslitteratur

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl. Malmö: Liber. 690 s.

Kvale, Steinar & Brinkman, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur. 412 s.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).