KURSPLAN
Matematik III för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Mathematics III for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LM3N17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Reviderad av: Utbildningschef 2019-01-15
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- förklara ämnesspecifika begrepp och visa relevanta ämneskunskaper inom väsentliga områden för det ämnesinnehåll som behandlas i undervisningen inom områdena algebra, samband och förändring samt sannolikhet och statistik i förskoleklass och årskurs 1-3
- exemplifiera hur vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kan ställas i relation till varandra och användas i undervisningssituationer

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- visa förmåga att självständigt kartlägga och bedöma elevers kunskaper i matematik utifrån aktuell forskning om bedömning och nationella styrdokument
- utifrån aktuell didaktisk forskning och verksamhetsförlagd utbildning kunna identifiera och reflektera kring elevers variation av förståelse inom ett av kunskapsområdena algebra, samband och förändring alternativt sannolikhet och statistik samt att självständigt utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv kunna planera och anpassa matematikundervisningen i syfte att stimulera alla elevers lärande och utveckling
- visa förmåga att göra en grundläggande statistisk analys av insamlad empiri utifrån kvantitativ metod samt identifiera, tolka, göra beräkningar utifrån och använda olika diagram, tabeller och lägesmått

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- visa förmåga att kritiskt granska läromedel i matematik utifrån aktuella styrdokument och aktuell didaktisk forskning

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen utgörs av föreläsningar, laborationer, seminarier och uppföljning av verksamhetsförlagda uppgifter. I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på 45 hp inom grundlärarprogrammet F-3 varav minst 30 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga uppgifter samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs, förutom vad som krävs för Godkänd, betyget Väl godkänd på salstentamen och den individuella skrivuppgiften.

Kursen examineras genom individuella examina som bedöms med Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd:
Individuell salstentamen
Individuell skrivuppgift

Därutöver tillkommer obligatoriska moment som bedöms med Underkänd eller Godkänd:
Aktivt deltagande i VFU-uppföljning, laborationer och moment gällande bedömning

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Student måste inom ett läsår ha godkänt på alla ingående delar i ett examinationsmoment för godkänt på momentet. I annat fall omprövas momentet i sin helhet.
Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen2,5 hpU/G/VG
Skrivuppgift3 hpU/G/VG
Seminarium2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i PingPong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bentley, Per-Olof & Bentley, Christine (2011). Det beror på hur man räknar - matematikdidaktik för grundlärare. Stockholm: Liber. s. 235-250.

Bråting, Kajsa, Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2017). Algebra för lärare. Lund: Studentlitteratur AB. 196 s.

Carraher, David W., Schlimann, Analúcia D., Earnest, Darell & Brizuela, Bárbara M. (2006). Arithmetic and Algebra in Early Mathematics education. In Journal for Research in Mathematics Education, Vol.37, No.2, 87-115, 29 s.

Grevholm, Barbro (red.) (2012). Lära och undervisa Matematik från förskoleklass till åk. 6. Stockholm: Norstedt. s. 184-198.

Heiberg Solem, Ida, Alseth, Bjornar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och Tanke – matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Lund: Studentlitteratur. s. 93 -132.

Hodgen, Jeremy & Wiliam, Dylan (2012). Mathematics inside the black box -

Bedömning för lärande i matematikklassrummet. Stockholm: Stockholms universitets förlag. 41 s.

Skolverket (2010). Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. www.skolverket.se.

Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. www.skolverket.se.

Skolverket (2012). Bedömarträning i matematik – årskurs 3. www.skolverket.se.

Warren, Elizabeth & Cooper, Tom (2007). Generalizing the Pattern rule for visual Growth Patterns: Actions that support 8 Year Olds´Thinking. Educational Studies in Mathematics. 67(2), 171-185.

Därutöver tillkommer artiklar och material efter examinatorns anvisningar.

Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande litteratur.

Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping http:hj.se/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Interaktiva antiplagiatguiden//, finns på PingPong.