KURSPLAN
Marknadskommunikation, 7,5 högskolepoäng
Market Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: LMAB17
Fastställd av: Nämnd för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet 2007-05-31
Gäller fr.o.m.: 2011-08-22
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (70%) och tekniska området (30%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande

Innehåll

Kursen ingår i det Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet under andra året och som en inriktningskurs på PR/Marknadskommunikation. Denna inriktning har sin utgångspunkt i säljande kommunikation och information. PR/Marknads-kommunikation har en klar fokusering på reklammedier. Inriktningens kurser har såväl teoretiska som praktiska moment. Särskild betoning läggs vid frågor som rör jämställdhet, interkulturella aspekter, hållbar utveckling, IT-kunskaper och språk.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och examination.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap med minst 37,5 hp.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Kursvärdering sker enligt anvisningar i utbildningsplanen.

Kurslitteratur

Mårtensson, Rita (2009): Marknadskommunikation, Studentlitteratur, 634 sidor

Artiklar, ca 100 sidor
Rekommenderad läsning, ej obligatorisk:
Dahlqvist, Ulf och Linde, Magnus (2005): Reklameffekter – strategi, utformning och medieval, Liber (2:a upplagan), 150 sidor