KURSPLAN
Marknadskommunikation, 7,5 högskolepoäng
Market Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | LMAB17 |
Fastställd av: | Nämnd för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet 2007-05-31 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-08-22 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (70%) och tekniska området (30%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- ha utvecklat kunskaper om marknadsföring som vetenskaplig disciplin
- ha utvecklat kunskaper om hur exempelvis företag kan planera och utföra sin marknadskommunikation
- ha utvecklat förståelse för kommersiella kommunikationsproblem
- kunna förbereda och visa hur kommersiella kommunikationsproblem kan bearbetas och planeras
- ha utvecklat förståelse för budgetprocessen
- kunna visa prov på korrekt och kreativt skrivande på svenska för olika medier och målgrupper
Innehåll
Kursen ingår i det Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet under andra året och som en inriktningskurs på PR/Marknadskommunikation. Denna inriktning har sin utgångspunkt i säljande kommunikation och information. PR/Marknads-kommunikation har en klar fokusering på reklammedier. Inriktningens kurser har såväl teoretiska som praktiska moment. Särskild betoning läggs vid frågor som rör jämställdhet, interkulturella aspekter, hållbar utveckling, IT-kunskaper och språk.
- Introduktion till marknadsföring
- Marknadssegmentering, målgruppsanalys och konsumentbeteende
- Varumärkesbaserade marknadskommunikationsprocesser
- Kommunikationsverktyg
- Budgetering, uppföljning och effekt
- Medieval
- Etik och lagstiftning
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och examination.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap med minst 37,5 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom
- två fallstudier varav en i grupp och en individuell
- ett projektarbete i grupp med presentation
- en skriftlig individuell salstentamen
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Kursvärdering sker enligt anvisningar i utbildningsplanen.
Kurslitteratur
Mårtensson, Rita (2009): Marknadskommunikation, Studentlitteratur, 634 sidor
Artiklar, ca 100 sidor
Rekommenderad läsning, ej obligatorisk:
Dahlqvist, Ulf och Linde, Magnus (2005): Reklameffekter – strategi, utformning och medieval, Liber (2:a upplagan), 150 sidor