KURSPLAN
Medie- och kommunikationsvetenskap A, 30 högskolepoäng
Media and Communications Science A, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2014
Kurskod: | LMAG13 |
Fastställd av: | Nämnd för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet 2014-06-16 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2014-12-09 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2014 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | 14/01985 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
- Introduktion - MKV i teori och praktik, 7,5 hp
- Medier, politik och samhälle, 7,5 hp
- Digitala verktyg, kreativitet och kritik, 7,5 hp
- Språket som arbetsredskap, 7,5 hp
Introduktion - MKV i teori och praktik, 7,5 hp
Innehåll - Centrala teorier och begrepp inom medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet
- Introduktion till MKV-fältet som professionsområde
- Introduktion till akademiska studier
- Medieanalys - tillämpningar och teorier
Lärandemål
Kunskap och förståelseEfter avslutad kurs förväntas studenten
1. ha kunskap om och förståelse för grundläggande teorier och begrepp inom medie- och
kommunikationsvetenskap
2. ha kunskap om MKV som professionsområde
3. ha kunskap om och förståelse för olika språkgenrer
Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs förväntas studenten
4. ha kunskap om och förståelse för vad akademiska studier innebär
5. ha utvecklat färdighet i att granska mediernas budskap
6. ha utvecklat förmåga att uttrycka sig skriftligt och muntligt på ett i sammanhanget korrekt sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs förväntas studenten
7. ha utvecklat en grundläggande förmåga att värdera och kritiskt granska medieinnehåll
Examination- Individuell begreppstentamen
- Gruppuppgift med muntlig presentation och skriftlig inlämning
- Individuell skriftlig uppgift
- Individuell intervju med person verksam inom professionsområdet
- Individuell medieanalys
Medier, politik och samhälle, 7,5 hp
Innehåll- Mediernas moderna historia, struktur och villkor
- Mediernas makt, ansvar, publik och effekter
- Orientering och kunskap om mediernas betydelse i samhället och för politiken
- Vetenskapliga teorier och begrepp inom masskommunikation och politisk kultur
- Det kommunikativa samspelet mellan medier, medborgare och politiker, samt politiska partier och organisationslivet i stort
- Opinionsbildning, lobby- och kampanjverksamhet
Lärandemål
Kunskap och förståelseEfter avslutad kurs förväntas studenten
1. ha kunskap om det svenska medielandskapets struktur och utbud
2. ha förståelse för grundläggande begrepp och processer inom politisk kommunikation
3. ha kunskap om politisk kommunikation som yrkesfält
Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs förväntas studenten
4. kunna tillämpa centrala begrepp inom medie- och kommunikationsvetenskapen
5. kunna beskriva mediernas publiker liksom olika effektteorier
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs förväntas studenten
6. kunna beskriva och kritiskt analysera den politiska kommunikationens villkor och trender
7. kunna värdera och kritiskt granska politiska budskap
Examination - Gruppbaserad textanalys
- Individuell litteraturanalys
- Individuell hemtentamen
- Individuell salstentamen
Digitala verktyg, kreativitet och kritik, 7,5 hp
Innehåll - Digitala verktyg för grafisk produktion
- Layout och bildkomposition
- Tekniska hjälpmedel vid presentationer
- Sociala medier - tillämpningar och teorier
Lärandemål
Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs förväntas studenten
1. ha grundläggande kunskap om aktuell forskning kring nya medier, kultur och samhälle.
2. förstå hur man kan arbeta strategiskt med digitalt innehåll för att uppnå kommunikativa mål.
3. ha grundläggande kunskap om layout och bildkomposition
Färdighet och förmågaEfter avslutad kurs förväntas studenten
4. ha förmåga att såväl självständigt som i grupp producera och kommunicera med hjälp av digitala verktyg
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs förväntas studenten
5. ha förmåga att kritiskt diskutera och analysera perspektiv på relationen mellan nya medier, kultur och samhälle
Examination- En fältstudie med tillhörande seminarium
- En individuell salstentamen
- En gruppuppgift
- En individuell uppgift
Språket som arbetsredskap, 7,5 hp
Innehåll - Grundläggande genreanpassning med fokus på utbildnings- och professionsrelaterade texter
- Mottagaranpassning av texter i MKV-miljöer
- Språkriktighet och strategier på olika nivåer i språket
- Korrekturläsning
Lärandemål
Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs förväntas studenten
1. ha grundläggande kunskap om svenska språket och dess betydelse för MKV-fältet och dess texter
2. ha förståelse för villkoren och formerna för produktion och användning av texter i olika kontexter.
Färdighet och förmåga Efter avslutad kurs förväntas studenten
3. ha förmåga att såväl självständigt som i grupp arbeta strategiskt med texters innehåll och form för att uppnå kommunikativa mål.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs förväntas studenten
4. ha färdighet i att analysera, kritiskt diskutera och bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation.
Examination - Analys av vetenskapliga artiklar, tankekarta
- Argumenterande text, samt muntlig redovisning
- Muntlig gruppuppgift
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, grupp- och individuella övningar, workshops/laborationer och seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Samhällskunskap A och Svenska B/Svenska som andraspråk B. Eller: Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på minst 22,5 hp.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Introduktion - MKV i teori och praktik, | 7,5 hp | U/G/VG |
Medier, politik och samhälle | 7,5 hp | U/G/VG |
Språk och spåkstrategier | 7,5 hp | U/G/VG |
Digitala verktyg, kreativitet och kritik | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning sker både genom dialog under kursens gång och skriftligt vid kursens slut. Vid kursstarten lämnas information om tidigare kursvärderingar och de ställningstaganden som gjorts.
Kurslitteratur
Berger, Arthur Asa (2005). Making Sense of Media, Blackwell Publishing, 195 sidor
Gripsrud Jostein (2011). Mediekultur och mediesamhälle, Göteborg: Daidalos, 425 sidor
Marton, Ference et al (2008). Hur vi lär, Norstedts Akademiska Förlag, 316 sidor
Språkrådet (2008 eller senare). Svenska skrivregler, Liber, 264 sidor
Artiklar
Curran, John, Fenton, Natalie & Freedman, Des (2012). Misunderstanding the Internet. London: Routledge (efter läsanvisning, valda delar), 194 sidor
Hadenius, Stig & Weibull, Lennart & Wadbring, Ingela. (2011). Massmedier. Press, radio och TV i den digitala tidsåldern, 9:e upplagan. Stockholm, 416 sidor (ny upplaga)
Gripsrud, Jostein (2011). Mediekultur och mediesamhälle. Göteborg: Daidalos. (3:e bearbetningen). Del III, samt efter läsanvisningar. 435 sidor
Strömbäck, Jesper (2009). Makt, medier och samhälle: En introduktion till politisk kommunikation, SNS förlag, 295 sidor
Kompendium omfattande ca 200 sidor.
Textunderlag från gästföreläsare.
Bergström, Bo (2012). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm. Carlsson. 319 sidor
Curran, John, Fenton, Natalie & Freedman, Des (2012). Misunderstanding the Internet. London: Routledge, 194 sidor
Artiklar och videor.
Ask, Sofia (2011). Hållbara texter: grunderna i formellt skrivande (2.rev. och utök. uppl.). Stockholm: Liber. 93 sidor
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Stockholm: Liber. 244 sidor
Forsström, Ann-Louise (2011). Skriv som proffsen. Din guide till att skriva lättläst, begripligt och förtroendeingivande. Stockholm: Bokförlaget Redaktionen. 215 sidor
Marton, Ference et al (2008). Hur vi lär, Norstedts Akademiska Förlag, 316 sidor
Språkrådet (2008 eller senare). Svenska skrivregler, Liber, 264 sidor
Strömquist, Siv (2014). Skrivboken. Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. 265 sidor
Ett antal MKV-specifika artiklar.
Referenslitteratur
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber. 72 sidor
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. – Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Plagiathandbok – tips och råd till studenter. Finns i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).