KURSPLAN
Matematik IV för grundlärare 4-6, 7,5 högskolepoäng
Mathematics IV for Teachers in Primary School Years 4-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | LMAR22 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-03-04 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | A1N
|
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för matematikdidaktiskt forskning med relevans för årskurs 4-6
- beskriva och exemplifiera variationsteoretiska principer och hur dessa kan användas i undervisning och i forskningsstudier
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- analysera och tolka elevers förståelse av ett specifikt matematiskt innehåll samt identifiera kritiska aspekter i relation till samma innehåll
- reflektera över och exemplifiera hur lektioner kan designas för att möjliggöra alla elevers matematiklärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritiskt granska och diskutera matematikundervisning och matematiklärande utifrån olika teoretiska och didaktiska persektiv
- diskutera en genomförd interventionsstudie utifrån ett variationsteoretiskt perspektiv
Innehåll
- Centralt innehåll som behandlas i kursplanen för matematik i grundskolans läroplan
- Matematikdidaktisk forskning
- Lärandeteorier och didaktiska perspektiv med betydelse för undervisning och lärande i matematik
- Kollegialt lärande
- Variationsteoretiska begrepp
- Learning study som interventionsstudie
- Analys av elevers förståelse av matematik
- Lektionsdesign
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer samt en interventionsstudie.
I kursen används digital lärplattform
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat om minst 108 hp inom grundlärarprogrammet 4-6 varav 25,5 hp i utbildningsvetenskaplig kärna och 75 hp i ämnes- och ämnesdidaktiska studier (engelska, matematik, svenska eller valbart fördjupningsområde) varav minst 15 hp matematik ska ingå. Därutöver godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning III för grundlärare 4-6, 7,5 hp (VFU i matematik) eller motsvarande
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, seminarier och interventionsstudie som innefattar fältstudier, laborationer samt presentation i grupp. Interventionsstudien är en examination av engångskaraktär vilket innebär att det enbart erbjuds ett examinationstillfälle i kursen. För ytterligare examinationstillfällen hänvisas studenten till
nästa gång kursen ges.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga moment. För kursbetyget Väl godkänd krävs förutom vad som krävs för betyget Godkänd betyget Väl Godkänd på individuell skriftlig inlämningsuppgift.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3,5 hp | U/G/VG |
Interventionsstudie | 2,5 hp | U/G |
Seminarier | 1,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Carlgren, Ingrid (Red). (2017). Undervisningsutvecklande forskning. Exemplet Learning study. Gleerups. 189 s.
Ekdahl, Anna-Lena (2019). Teaching for the learning of additive part-whole relations: The power of variation and connections. (School of Education and Communication, 38) [Doktorsavhandling, Jönköping University]. s. 35-61. 26 s.
Larsson, Staffan (1986/2011). Kvalitativ analys - exemplet fenomenografi. http:www.diva-portal.org/smash/get/diva2:253401/FULLTEXT01.pdf. 49 s.
Mannula, Tuula, Magnusson, Joakim & Echevarría, Christina (2011). Learning Study - undervisning gör skillnad. Studentlitteratur. 195 s.
Mårtensson, Pernilla (2015). Att få syn på avgörande skillnader - Lärares kunskap om lärandeobjektet. (School of Education and Communication 29). [Doktorsavhandling, Jönköping University]. s. 64-80. 16 s.
Nordlund, Maria & Pettersson, Astrid (2019). Bedömning i matematik - i lärandets och undervisningens tjänst. Matmatikdidaktiska texter, berövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Stockholms universitet. s 37-48, 20 s.
Beställs från: info@prim-gruppen.se
Runesson, Ulla & Kullberg, Angelika (2010). Learning from variation – Differences in Learners´ Ways of experiencing Differences. . I B. Sriraman, C. Bergsten, S. Goodchild, G. Palsdottir, B. Dahl & L. Haapasalo (Red.), The First Sourcebook on Nordic Research in Mathematics Education (s. 299–317). Information Age Publishing. 19 s.
Skolverket (2019). Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. www.skolverket.se.
Skolverket (2019). Kommentarmaterial till kursplanen i matematik. www.skolverket.se.
Watson, Anne & Mason, John (2006). Variation and mathematical structure. Mathematics teaching incorporating micromath 194. Pp 3-5. 3 s.
Därutöver tillkommer artiklar och material, ca 500 s.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Referensmaterial
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.
Tidigare ämnesdidaktisk litteratur från kurserna Matematik för Grundlärare 4-6, I, II och III.