KURSPLAN
Multimodalitet, berättelser och textuniversum, 7,5 högskolepoäng
Multimodality, Stories, and Text Universes, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: LMBG18
Fastställd av: Utbildningschef 2018-03-19
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: LV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande perspektiv på fiktionstexter i olika genrer och medieformat samt för såväl kanoniserad litteratur som populärkultur i ett urval
- redogöra för grundläggande teorier om narratologi, filmstudier och spelstudier

Färdighet och förmåga

- tillämpa grundläggande litteraturvetenskapliga, filmvetenskapliga och spelvetenskapliga begrepp, definitioner och analysmetoder
- analysera, jämföra och tolka fiktiva texter i olika genrer och medieformat i såväl kanoniserad litteratur som populärkultur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- problematisera jämställdhets- och mångfaldsperspektiv
- förhålla sig till olika fiktiva texter och visa hur olika fiktiva texter förhåller sig till varandra
- söka och värdera information som anknyter till ämnesområdet med beaktande av källkritiskt relevanta hänsynstaganden

Innehåll

• Studier av ett par olika textuniversum
• Diskussion av multimodalitet inklusive breda tolkningar av narrativa begrepp såsom text och läsning
• Narratologi, filmanalys och spelanalys
• Fiktioner i olika text- och medieformat såsom film, tv-serie, roman, seriemagasin, datorspel, fanfiktion/fanfilm

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell redovisning, en gruppredovisning samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 6 hp.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning1,5 hpU/G/VG
Gruppredovisning2 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Austen, Jane. (2003). Pride and Prejudice. London: Penguin Books. 320 s.

Baker, Jo. (2014). Longbourn. London: Black Swan. 448 s.

Bolter, Jay David & Grusin, Richard. (1999). Remediation. Understanding New Media. MIT Press. ca 50 s.

Corrigan, Timothy & White, Patricia. (2015). The Film Experience: An Introduction. 4th ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan. ca 50 s.

Grahame-Smith, Seth. (2009). Pride and Prejudice and Zombies: The Classic Regency Romance now with Ultraviolent Zombie Mayhem. Quirk Books: Philadelphia. 320 s.

Jenkins, Henry. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York University Press. ca 50 s.

Kirkman, Robert. (2003). The Walking Dead [Seriemagasin]. USA: Image Comics. 100 s.

Kirkman, Robert & Bonansinga, Jay. (2013). The Walking Dead: Rise of the Governor. New York: St. Martin’s Paperbacks. 343 s.

Kirkman, Robert & Darabont, Frank. (Manusförfattare), & Dickerson, Ernest T. & Nicotero, Greg. (Regissörer). (2010). The Walking Dead [Tv-serie]. USA: AMC.

Kirkman, Robert & Erickson, Dave. (Manusförfattare), & Schwartz, Stefan. (Regissör). (2015). Fear the Walking Dead [Tv-serie]. USA: AMC.

Langton, Simon. (Regissör). (1995). Pride and Prejudice [Film]. UK: BBC.

Mäyrä, Frans. (2008). An Introduction to Game Studies: Games in Culture. Ch.1, 15 s.

Ryan, Marie-Laure (2014). ”Story/Worlds/Media. Tuning the Instruments of a Media-Conscious Narratology”. I: Ryan, Marie-Laure & Thon, Jan-Noël (Red.), Storyworlds Across Media: Towards a Media-Conscious Narratology, s 25-49. University of Nebraska Press. 24 s.

The Walking Dead [Datorspel]. USA: Telltale.

Wolk, Douglas. (2007). Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean. Philadelphia: Da Capo Press. ca 130 s.

Wright, Joe. (Regissör). (2005). Pride and Prejudice [Film]. Focus Features, 2005.

Ett urval av fanfiktion och fanfilm

Aktuella vetenskapliga artiklar, ca 60 s.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.