Kursen består av fyra delkurser:
Delkurs I: Kommunikation och organisation, 7,5 hp
Delkurs II: Kultur och visuell kommunikation, 7,5 hp
Delkurs III: Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och metoder I, 7,5 hp
Delkurs IV: Uppsats, 7,5 hp
Kommunikation och organisation, 7,5 hpCommunication and Organisation, 7.5 CreditsLärandemålEfter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse- beskriva hur en organisation fungerar med fokus på struktur, kanaler och kultur
- redogöra för betydelsen av Crisis Management/krishantering i organisationer
- redogöra för olika organisationers kommunikationsarbete i praktiken
Färdighet och förmåga- analysera mekanismerna bakom individers och gruppers sociala samspel
- kritiskt analysera omvärlden utifrån grundläggande dimensioner och modeller inom området omvärldsanalys, samt förklara varumärkeskommunikationens förutsättningar
- analysera kommunikationsjuridiska problem med fokus på juridiskt ansvar för kommunikation
Värderingsförmåga och förhållningssätt- kritiskt värdera professionellt kommunikationsarbete i praktiken med utgångspunkt i aktuell organisations- och kommunikationsforskning
Innehåll- Samspelet mellan individer, grupper och den sociala omgivningen
- Organisationsteori och internkommunikation
- Crisis Management/krishantering
- Omvärldsanalys och varumärken
- Professionellt kommunikationsarbete
- Kommunikationsjuridik
Examination och betyg- Individuell salstentamen (lärandemål 1, 2, 4, 5, 6) - 5 hp (U/G/VG)
- Fältstudie i team (lärandemål 3, 7) - 2,5 hp (U/G)
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygen G eller U ges på fältstudien. För att få G på delkursen, krävs G på fältstudie och salstentamen. För att få VG på delkursen krävs VG på salstentamen.
Kultur och visuell kommunikation, 7,5 hpCulture and Visual Communication, 7.5 CreditsLärandemålEfter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse- redogöra för och beskriva olika visuella kulturer och gestaltningar
- redogöra för och förklara hur visuella budskap når fram till en publik
Färdighet och förmåga- tillämpa bildanalytiska redskap
- utföra visuell gestaltning och kommunikation i bild och text
Värderingsförmåga och förhållningssätt- analysera och värdera visuella teoribildningar
Innehåll- Den visuella kulturen som fenomen och begrepp
- Central visuell teoribildning
- Metoder för analys och tolkning av visuella uttryck
- Gestaltning och produktion av visuella projekt
- Effektiv visuell kommunikation och presentation
Examination och betygIndividuella skrivuppgifter
Hemtentamen (lärandemål 1, 2, 3, 5) - 2,5 hp (U/G/VG)
Slutreflektion (lärandemål 1, 2, 5) - 1,5 hp (U/G/VG)
Gruppuppgifter
Visuellt gestaltningsarbete (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5) - 2,0 hp (U/G/VG)
Utställningsaffisch (lärandemål 2, 3, 4) - 1,0 hp (U/G/VG)
Pressmeddelande (lärandemål 2, 4) - 0,5 hp (U/G)
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För G i delkursen krävs minst G på samtliga fem moment. För VG i delkursen krävs VG på de två individuella momenten och VG på minst ytterligare ett moment (Visuellt gestaltningsarbete eller Utställningsaffisch) samt minst G på övriga moment.
Medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och metoder I, 7,5 hpMedia and Communication Research Theories and Methods I, 7.5 CreditsLärandemålEfter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse- redogöra för och reflektera kring centrala begrepp inom vetenskapsteorin (uppgift 1)
- i relation till statistiska exempel från svensk samhällsvetenskaplig forskning identifiera och förklara betydelsen av statistiska begrepp som centralmått, skaltyper, spridningsmått, diagram, frekvens, mätinstrument, tabeller, variabler och variabelvärden, korrelation, tolkning, skensamband, normalfördelning och stickprovsmetoder (uppgift 2)
Färdighet och förmåga- tillämpa källkritiska principer vid vetenskaplig informationssökning (uppgift 1)
- tillämpa kunskaper i statistik, genom att tolka diagram och tabeller, sätta olika exempel på statistisk information i relation till varandra och dra slutsatser på ett korrekt sätt (uppgift 2)
- genomföra en kvalitativ retorisk analys med utgångspunkt i vetenskapliga kriterier (uppgift 3)
- genomföra en semiotisk bildanalys av en nyhetsbild samt visa förståelse för den teoretiska grundens betydelse för frågeställningen (uppgift 4)
- sammanställa ett uppsats-PM utifrån vetenskapliga kriterier inför kommande B-uppsats (uppgift 6)
Värderingsförmåga och förhållningssätt- göra bedömningar utifrån vetenskapliga kriterier, t.ex. korrekt kunna värdera när en statistisk tillämpning är mer lämplig än någon annan, beroende på vad som undersöks (uppgift 2)
- värdera forskningsprocessens olika delar genom att kritiskt granska tidigare B-uppsatser utifrån grundläggande vetenskapliga kriterier (uppgift 5)
- kritiskt värdera det egna lärandet och den egna lärandeprocessen (uppgift 7)
Innehåll- Grundläggande vetenskapsteori
- MKV:s forskningstraditioner
- Forskningsprocessen
- Grundläggande metodologi, med tyngdpunkt på kvantitativa metoder
- Retorisk- och semiotisk analysmetod
- Vetenskaplig informationssökning och källkritik
- Den egna lärandeprocessen
Examination och betyg1. Skriftlig gruppuppgift (två och två) kring vetenskapsteori (inlämnas på Pingpong) - 1 hp (U/G)
2a) Individuell salstentamen, kvantitativ metod/statistik - 1,5 hp (U/G/VG)
2b) Individuell salstentamen, kvantitativ metod/statistik - 1,5 hp (U/G/VG)
3. Retorisk analys i grupp/workshop I - 0,5 hp (U/G)
4. Semiotisk analys i grupp/workshop II - 0,5 hp (U/G)
5. Forskningsprocessen i grupp/seminarium och workshop III - 0,5 hp (U/G)
6. B-uppsats-PM i grupp (två och två)/seminarium - 0,5 hp (U/G)
7. Skriftlig individuell uppgift om den egna lärandeprocessen (inlämnas på Pingpong) - 1,5 hp (U/G/VG)
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Det krävs G på alla examinationer för att få G på delkursen. Det krävs VG på uppgift 2a och 2b samt uppgift 7 för att erhålla VG på delkursen.
Uppsats, 7,5 hpPaper, 7.5 CreditsLärandemålEfter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse- redogöra för delar av medie- och kommunikationsvetenskapen
- beskriva aktuell forskning inom det valda studieområdet för uppsatsskrivandet
Färdighet och förmåga- formulera en relevant teoretiskt grundad frågeställning
- genomföra en mindre omfattande relevant litteraturstudie/forskningsöversikt
- planera och genomföra en mindre omfattande vetenskaplig undersökning
- presentera resultat och diskussion på vetenskaplig grund
- kritiskt tolka och diskutera vetenskapliga texter
- kritiskt granska källor
- uttrycka sig på ett akademiskt språk
Värderingsförmåga och förhållningssätt- kritiskt granska och värdera val av kunskapsobjekt, forskningsproblem,
syfte, vetenskaplig metod och teori i egen och andras undersökningar
Innehåll- författande och försvar av uppsats
- aktivt deltagande som respondent och opponent vid uppsatsseminarium
Examination och betygUppsats - 6 hp (U/G/VG)
Opposition - 1,5 hp (U/G)
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För att få VG på delkursen krävs VG på uppsatsen och G på oppositionen.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Inlämning av reviderad version av underkänd uppsats eller inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle; efter tredje versionen kan examinator välja att hänvisa studenten till att examineras nästa gång kursen ges, om den ges senast nästa läsår.
Grundläggande behörighet samt avslutad kurs i Medie- och kommunikationsvetenskap, 1-30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.