KURSPLAN
Migration och integration, 15 högskolepoäng
Migration and Integration, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | LMIK10 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-05-25 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2020 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SO1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Globala studier |
Lärandemål
Efter avslutade studier förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på samtidens migrations- och integrationsprocesser
- redogöra för utvecklingslinjer i svensk migrations - och integrationspolitik, samt för migrationens juridiska sammanhang
Färdighet och förmåga
- tillämpa centrala teoretiska perspektiv på samtidens migrations- och integrationsprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera möjligheter och utmaningar i det mångkulturella samhället
- reflektera över och diskutera livsvillkor och integrationsprocesser för immigranter i det samtida svenska samhället
- kritiskt granska och problematisera svensk migrations- och integrationspolitik
Innehåll
- Migration och integration ur ett globalt, europeiskt och svenskt perspektiv
- Migrations- och integrationspolitik efter andra världskriget
- Förvaltningspolitiska ramar rörande migration och integration i Sverige
- Migrationens och integrationens konsekvenser på individ- och samhällsnivå
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp inom programmet Internationellt arbete åk 1 och 2.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift (7 hp), tre seminarium (1 hp vardera) samt en skriftlig inlämningsuppgift i grupp (5 hp).
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda la¨randema°l och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämingsuppgift | 7 hp | U/G/VG |
Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Seminarium 3 | 1 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp | 5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Byström, M & Frohnert, P. (Red.) (2013). Reaching a state of hope: refugees, immigrants and the Swedish welfare state, 1930-2000. Nordic Academic Press. 368 s.
Darvishpour, M. & Månsson, N. (2019). Ensamkommandes upplevelser & professionellas erfarenheter: integration, inkludering och jämställdhet. Liber. 233 s.
Koser, K. (2016). International Migration: A very short introduction. Oxford University Press. 136 s.
Larsmo, O. (2016). Swede Hollow. Albert Bonniers Förlag. 413 s.
Seidlitz, M. (2019). Asylrätt – En praktisk introduktion. Norstedts juridik. 173 s.
Westin, C. & Hassanen, S. (2013). People On The Move. Experiences of Forced Migration. Red Sea Press. 338 s.
Dokument från myndigheter samt artiklar enligt lärares anvisning 150–200 sidor tillkommer
Referenslitteratur
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.
Giddens, A & Sutton, P. (2015) Sociologi. Studentlitteratur.
Hjerm, M., Lindgren, S.& Nilsson, M. (2014). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Gleerups.
Litteraturreferenser – så skriver du.
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden.
Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen.