KURSPLAN
Migration och integration, 15 högskolepoäng
Migration and Integration, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LMIK10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SO1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutade studier förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala teoretiska perspektiv på samtidens migrations- och integrationsprocesser
- redogöra för utvecklingslinjer i svensk migrations - och integrationspolitik, samt för migrationens juridiska sammanhang

Färdighet och förmåga

- tillämpa centrala teoretiska perspektiv på samtidens migrations- och integrationsprocesser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- diskutera möjligheter och utmaningar i det mångkulturella samhället
- reflektera över och diskutera livsvillkor och integrationsprocesser för immigranter i det samtida svenska samhället
- kritiskt granska och problematisera svensk migrations- och integrationspolitik

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp inom programmet Internationellt arbete åk 1 och 2.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift (7 hp), tre seminarium (1 hp vardera) samt en skriftlig inlämningsuppgift i grupp (5 hp).

För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda la¨randema°l och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämingsuppgift7 hpU/G/VG
Seminarium 11 hpU/G
Seminarium 21 hpU/G
Seminarium 31 hpU/G
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Byström, M & Frohnert, P. (Red.) (2013). Reaching a state of hope: refugees, immigrants and the Swedish welfare state, 1930-2000. Nordic Academic Press. 368 s.

Darvishpour, M. & Månsson, N. (2019). Ensamkommandes upplevelser & professionellas erfarenheter: integration, inkludering och jämställdhet. Liber. 233 s.

Koser, K. (2016). International Migration: A very short introduction. Oxford University Press. 136 s.

Larsmo, O. (2016). Swede Hollow. Albert Bonniers Förlag. 413 s.

Seidlitz, M. (2019). Asylrätt – En praktisk introduktion. Norstedts juridik. 173 s.

Westin, C. & Hassanen, S. (2013). People On The Move. Experiences of Forced Migration. Red Sea Press. 338 s.

Dokument från myndigheter samt artiklar enligt lärares anvisning 150–200 sidor tillkommer

Referenslitteratur

Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.

Giddens, A & Sutton, P. (2015) Sociologi. Studentlitteratur.

Hjerm, M., Lindgren, S.& Nilsson, M. (2014). Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Gleerups.

Litteraturreferenser – så skriver du.
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html


Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden.
Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen.