KURSPLAN
Marknads- och kommunikationsrätt, 7,5 högskolepoäng
Marketing and Communication Law, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LMKG17
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-29
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-03
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Juridiska området (80%) och samhällsvetenskapliga området (20%)
Ämnesgrupp: JU1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Affärsjuridik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa grundläggande kunskaper om viktiga begrepp, lagar och andra rättskällor inom marknadsrätt, marknadsföringsrätt, konkurrensrätt, immaterialrätt, avtalsrätt samt kommunikationsrätt. (1)
- visa grundläggande förståelse för juridisk metod och rättskällehierarki. (2)

Färdighet och förmåga

- kunna tillämpa en juridisk metod i praktisk problemlösning genom användande av de juridiska rättskällorna. (3)
- utreda ett visst problemområde inom marknadsrätt tillsammans med andra studenter i grupp och presentera det i en skriftlig rapport. (4)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över det svenska juridiska regelverkets och EU-rättens samspel. (5)
- ha insikt om skillnaden mellan juridiska och moraliska ställningstaganden. (6)

Innehåll

- Marknadsrätt och marknadsföringsrätt: regler om exempelvis god marknadsföringssed, vilseledande reklam, könsdiskriminerande reklam samt ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation.
- Konkurrensrätt: lagstiftningen mot konkurrensbegränsningar och otillbörliga konkurrensmetoder.
- Immaterialrätt: upphovsrätt, patenträtt, mönsterrätt, känneteckensrätt samt skydd för företagsnamn.
- Avtalsrätt med offertförfarande, avtalsslut och avtalstolkning.
- Kommunikationsrätt med tryck- och yttrandefrihet, offentlighet och sekretess.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och rapportskrivande i grupp. I kursen används digital lärplattform. Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Examinationen består av tre delmoment: godkänt deltagande i kursens seminarier (mål 1, 2, 3, 5, 6), individuell och enskild tentamen (mål 1, 3) samt skriftlig inlämningsuppgift i marknadsrätt som skrivs i grupp och presenteras vid ett framläggningsseminarium (mål 3, 4, 5, 6).
För godkänt på kursen krävs godkänt på alla examinationsmoment. För väl godkänt krävs väl godkänt på tentamen, väl godkänt på den skriftliga inlämningsuppgiften och godkänt deltagande i seminarier. Vid frånvaro från seminarier där seminarieuppgifter ska besvaras krävs inlämning av seminarieuppgifter och tilläggsuppgifter som bedöms godkänd. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier1 hpU/G
Tentamen3 hpU/G/VG
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp3,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut.
Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Gustafsdotter, Jeanette (2019). Journalistikens lagar: om medierätt, etik och att hitta fakta. (1 uppl.) Stockholm: Morfem utgiven i samarbete med Medieinstitutet Fojo. 118 sidor.

Justitiedepartementet (2019). Offentlighetsprincipen och sekretess. Kortfattat om lagstiftningen. 37 sidor. E-publikation: www.regeringen.se/informationsmaterial/2019/06/offentlighetsprincipen-och-sekretess--kortfattat-om-lagstiftningen/

Lindblom, Per-Henrik & Nordback, Kenneth (red.). Svensk lag [årtal=senaste upplagan]. Uppsala: Iustus. Valda delar om ca 300 sidor (alternativt gällande lagtext utskriven från databas).

SOU 2008:5 Könsdiskriminerande reklam - kränkande utformning av kommersiella meddelanden. 307 sidor. E-publikation: www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2008/01/sou-20085/

Svensson, Carl-Anders (2019). Den svenska marknadsföringslagstiftningen. (18 uppl.) Lund: Studentlitteratur. 260 sidor.

Därutöver kan artiklar, rättsfall m.m. om c:a 60 sidor tillkomma.

Referenslitteratur

Olsen, Lena; Forzelius, Jens; Gustavsson, Daniel; Hammarén, Anna och Holmqvist, Lena (2019). Kommunikationsrätt: från avsändare till mottagare via internet, radio/tv eller telefoni. (1 uppl.). Stockholm: Norstedts juridik.

Proposition 2017/18:105 Ny dataskyddslag. E-publikation: https:www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2018/02/prop.-201718105/

Interaktiva antiplagiatguiden. Finns tillgänglig på lärplattformen.
Litteraturreferenser – så skriver du. http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---
sa-skriver-du.html