KURSPLAN
Musik för Grundlärare II, 16-30 hp, 15 högskolepoäng
Music in Primary School II, 16-30 credits, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LMLN17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-06-14
Reviderad av: Utbildningschef 2020-03-24
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Övrigt
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara musikens funktion och roll i i vardagliga såväl som rituella sammanhang
- beskriva musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang
- identifiera utmaningar och möjligheter för musikläraren i mötet med nyanlända elever, inbegripet principer för interkulturell pedagogik
- redogöra för olika musikdidaktiska förhållningssätt och beskriva innebörden av dessa i relation till yrkesverksamheten

Färdighet och förmåga

- visa sådana musikaliska färdigheter i sång, bruksinstrument och rörelse som krävs för musikundervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6 samt förmåga att tillämpa dessa för didaktiskt arbete
- tillämpa principer för pedagogisk ledning med relevans och kvalitet som krävs för undervisning och lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- urskilja elevers olika behov och skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas i musik
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera musikundervisning i enlighet med gällande styrdokument för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- beakta jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i musikdidaktiska diskussioner
- tillämpa digitala verktyg till stöd för det musikdidaktiska arbetet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera sin kompetens för det musikdidaktiska arbetet och identifiera ytterligare behov av kunskaper och färdigheter
- kritiskt reflektera över olika musikdidaktiska och musikpedagogiska förhållningssätt utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 30 hp inom grundlärarprogrammet varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-2) varav Musik för grundlärare I, 1-15 hp måste ingå eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell redovisning av didaktiskt orienterad ensembleuppgift, en gruppredovisning av musikdidaktisk uppgift samt två individuella inlämningsuppgifter. Gruppredovisning kan i förekommande fall endast omexamineras nästa gång kursen genomförs.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 12,5 hp.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning4 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12,5 hpU/G/VG
Gruppredovisning5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 23,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bamford, Anne (2006). The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. Münster: Waxmann. 178 s.

Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2011). Perspektiv på populärmusik och skola. Lund: Studentlitteratur. 181 s.

Georgii-Hemming, Eva & Westvall, Maria (2010) Music education – a personal matter? Examining the current discourses of music education in Sweden. British Journal of Music Education, 12(4), 353-367.

Hanken, Ingrid Maria & Johansen, Geir (2013). Musikkundervisningens didaktikk (2. uppl.). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 266 s.

Jansson, Roine (2011). Stora musikguiden: Musikteori för alla (2 uppl.). Danderyd: Notfabriken. 208 s.

Johansson, Leif. Ensembleledning: ledarskap i mindre grupper. Lund: Studentlitteratur. 181s.

Skolverket (2011). Diskussionsunderlag till kursplanen i musik i grundskolan. Stockholm: Skolverket. 16 s.

Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i musik. Stockholm: Skolverket. 26 s.

Skolverket (rev 2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (4. uppl). Stockholm: Skolverket.

Theorell, Töres (2009). Noter om musik och hälsa. Stockholm: Karolinska Institutet University Press. 125 s.

Varköy, Öivind & Söderman, Johan (2014). Musik för alla: Filosofiska och didaktiska perspektiv på musik, bildning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. 214 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.