KURSPLAN
Marknad och medier, 7,5 högskolepoäng
Market and Media, 7.5 credits
Kurskod: | LMMK14 |
Fastställd av: | Nämnd för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet 2014-08-18 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2015-09-25 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-10-26 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | HLK 2015/3325-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och sammanfatta grunderna inom aktuell externkommunikationsforskning (1)
- beskriva olika aspekter på verbal och ickeverbal kommunikation i möten mellan journalister och talare/intervjupersoner (2)
- beskriva och använda verktyg och förhållningssätt som är grundläggande i kampanjanalys, kampanjplanering och kampanjutförande (3)
Färdighet och förmåga
- planera, konstruera och tillämpa en varumärkesstrategi (4)
- förklara och kritiskt reflektera kring hur de olika synsätten inom varumärkesforskning kopplas till den marknadsmässiga omgivningen (5)
- kritiskt bearbeta olika aspekter på verbal och ickeverbal kommunikation i möten mellan journalister och talare/intervjupersoner (6)
- jämföra PR-kampanjer i olika kulturella sammanhang (7)
- genomföra delar av en PR-kampanj (8)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritisera och värdera synsätt inom varumärkesforskning (9)
- muntligt och skriftligt värdera och jämföra förberedelser inför presskonferenser och genomföranden av dem (10)
- med de teoretiska verktyg som ges under kursen värdera, jämföra och kritisera informations- och PR-kampanjer ur olika perspektiv, exempelvis ett etiskt perspektiv (11)
Innehåll
- Marknadskommunikation
- Varumärken och omvärldsanalys
- Kommunikationskampanjer
- Presskonferenser och andra kontakter med nyhetsmedierna
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap om minst 37,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Kursen examineras genom:
- Grupparbete och kritik av annan grupps arbete kring varumärken (mål 1, 4, 5 och 9)
- Individuell kampanjanalys (mål 3, 7, 8 och 11)
- Individuell inlämningsuppgift: analys av inspelad presskonferens (mål 2 och 6)
- Grupparbete: planering, genomförande, utvärdering av presskonferens samt värdering av annan grupps arbete (mål 2, 6 och 10)
För VG i kursbetyg krävs VG på de individuella uppgifterna och G på gruppuppgifterna.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Grupparbete kring varumärken | 2,5 hp | U/G |
Individuell kampanjanalys | 2,5 hp | U/G/VG |
Individuell inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Grupparbete kring mediekontakter | 1,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt två studenter (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Amnéus, Anders (2011). Allt du behöver veta om varumärken. Stockholm: Liber. 144 sidor.
Lind, Håkan, Lindahl Persson, Jenny & Borgs, Martin (senaste upplagan). Medietränad. Stockholm: Norstedts akademiska förlag. 271 sidor.
Artiklar, ca 220 sidor (50 sidor kring varumärken, 130 sidor kring kampanj, 40 sidor kring mediekontakter)
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiariatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).