KURSPLAN
Man, Society and Environment, 7,5 högskolepoäng
Man, Society and Environment, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LMSG10
Fastställd av: Utbildningschef 2019-11-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: KS1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för och definiera grundläggande kulturgeografiska perspektiv, begrepp och teorier
- redogöra för kulturgeografiska centrala frågeställningar i Globala Nord och Syd
- redogöra för levnadsvillkor och samhällutveckling i urbana och rurala miljöer
- beskriva samband mellan människans aktiviteter, samhället och miljön
- redogöra för aktuell forskning i kulturgeografi som kopplar till urbana och rurala landskap, samt samband mellan människan och miljön

Färdighet och förmåga

- reflektera över och tillämpa geografiska perspektiv på urbana och rurala landskap, samt samband mellan människan och miljön
- reflektera över utmaningar för samhällsutveckling och levnadsvillkor lokalt, nationellt och globalt med hjälp av geografiskt förhållningssätt och data
- urskilja sammanhang och processer för att reflektera över, tolka data och jämföra orsaker bakom geografiskt utfall och förändring i olika regioner med koppling till urbana och rurala landskap, samt samband mellan människan och miljön

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera kring kulturgeografiska perspektiv och begrepp
- problematisera levnadsvillkor och hållbar samhällsutveckling med hjälp av geografiskt förhållningssätt och data

Innehåll

• Grundläggande geografiska perspektiv, begrepp och data
• Geografiska processer, sammanhang i och relationer mellan Globala Nord och Syd
• Befolkningsgeografi
• Urban geografi
• Rural geografi
• Relationen människa, samhälle, natur, levnadsvillkor och hållbar samhällsutveckling

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen 5,5 hp samt ett seminarium 2 hp.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betyget Godkänd på kursen krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den skriftliga individuella skriftliga tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG
Seminarium2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Hedenus, Fredrik, Persson & Martin, Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling: nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur AB. ca 50 s.

Knox, Paul L. & Marston, Sallie A. (2016). Human geography: places and regions in global context. 7th ed., Harlow: Pearson. Ca 400 s.

Momsen, Janet (2010). Gender and development. 2nd ed. London: Routledge. (Finns som E-bok i biblioteket) ca 120 s.

Moseley, William G., Laris, Paul, Perramond, Eric & Hapke, Holly M. (2013). An introduction to human-environment geography: local dynamics and global processes. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell. Ca 50 s.

Potter, Robert (2018). Geographies of Development: An introduction to development studies. New York: Routledge. Urval. ca 300 s


Artiklar och kompendium om ca 200 s.

Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden//
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.