KURSPLAN
Man, Society and Environment, 7,5 högskolepoäng
Man, Society and Environment, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LMSG17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-01-26
Reviderad av: Utbildningsledare 2018-11-23
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FU1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om grundläggande geografiska begrepp och teorier för att förstå mötet mellanmänskliga aktiviteter och miljön,
- kunna redogöra för olika perspektiv på begreppet hållbar utveckling,
- visa kunskap om olika hållbarhetsutmaningar på skilda samhällsnivåer samt sambanden dem emellan (lokalt, regionalt, nationellt, globalt),
- visa kunskaper om hållbarhetsperspektivets betydelse för att integrera sociala, ekologiska, ekonomiska och politiska dimensioner i tid och rum,
- visa kunskaper om aktuell forskning kring hållbar utveckling, hållbarhet, sociala och ekologiska systemperspektiv,
- visa kunskaper om internationella överenskommelser för hållbar utveckling och exempel på hur dessa implementerats.

Färdighet och förmåga

- kritiskt tolka hållbarhet med utgångspunkt i de kunskapsmål som definierats för kursen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- ha utvecklat ett kritiskt förhållningssätt till begreppet hållbarhet, dess styrkor och svagheter i teoretiska och praktiska tillämpningar,
- ha utvecklat förståelse för ett geografiskt vetenskapligt förhållningssätt i analys av kursensinnehåll samt förmåga att tillämpa detta i kursens uppgifter

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

General entry requirements or the equivalent. English proficiency is required. Exemption is granted from the requirement in Swedish (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom följande delmoment:


Övnings- och seminarieuppgift, 2 hp
Uppgiften förbereds och bearbetas i grupp och examineras individuellt. Uppgiften examinerar lärandemålen avseende färdigheter och förmågor samt förhållningssätt och värderingar enligt ovan.Uppgiften bedöms som Underkänd eller Godkänd.

Salstentamen, 5,5 hp
Salstentamen examinerar alla lärandemål enligt ovan genom urval av kursinnehållet. Tentamen bedöms som A -F.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betyget Godkänd på kursen ska båda delmomenten vara examinerade med minst Godkänd som betyg. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på salstentamen.


En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen15,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Campbell, Patricia; MacKinnon, Aran & Stevens, Christy R. (2010). An Introduction to Global Studies. Wiley-Blackwell. Selection

Hedenus, Fredrik, Persson, Martin, Sprei, Frances (2018) Hållbar utveckling – nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur, urval.

Moseley, William G., Perramond, Eric, Hapke, Holly M., Laris, Paul (2014). An introduction to Human-Environment Geography, Local Dynamics and Global Processes. part 1, 2 och part 4, Oxford: Wiley Blackwell. Ca. 210 pages

Momsen, Janet (2010) Gender and development. 2nd Edition. Routledge, London. eBook in full text is available at the library

Moseley, William G., Perramond, Eric, Hapke, Holly M., Laris, Paul (2014). An introduction to
Human-Environment Geography, Local Dynamics and Global Processes. Del 1, 2 och del 4, Oxford: Wiley Blackwell. Ca. 210 sid.

Williams, Glyn, Meth, Paula and Willis, Katie. (2014). Geographies of Developing Areas. The Global South in a changing World. ISBN: 9780415643894. New York: Routhledge.

Artiklar och kompendiematerial tillkommer.


Refrence Literature:
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.