KURSPLAN
Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare 4-6 - Kemi, 7,5 högskolepoäng
Science and Technology for Teachers in Primary School Years 4-6 - Chemistry, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod: | LNKN11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-03-03 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2021 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV2
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskaper om den kemiska vetenskapens betydelse för samhällets utveckling och om kemiska ämnens på miljö och människa
- beskriva hur modeller för olika typer av kemisk bindning bygger på atomernas elektronstruktur och kunna relatera ämnets egenskaper till bindningens typ och styrka samt till ämnets uppbyggnad
- tillämpa partikelmodellen för materia vid resonemang om temperaturförändringar, fasövergångar och kretslopp
- redogöra för framställning och användning av några viktiga metaller och även kunna redogöra för dessa metallers viktigaste egenskaper
- redogöra för några olika grundläggande kemiska reaktioner
- visa kunskap om pH-begreppet, neutralisation, starka och svaga syror och baser samt kunna relatera dessa kunskaper till bland annat miljöfrågor
- redogöra för några organisk-kemiska ämnesklasser, deras egenskaper och struktur samt dess tillämpningar
Färdighet och förmåga
- tillämpa sina kunskaper för att stimulera och möta elevers frågor samt utveckla elevers begreppsförståelse för t.ex. materia och kretslopp
- utveckla förmåga och färdighet att planera, leda och genomföra skollaborationer i kemi för åk 4-6
- utveckla förmåga att utifrån elevers förståelse, skolans styrdokument och kemididaktiska perspektiv kunna planera för undervisning och bedömning i kemi för åk 4-6 klass
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och resonera om säkerhet i samband med kemiundervisning
- kritiskt reflektera över och värdera kemiska ämnens betydelse för miljö och människa
Innehåll
- Kemins historia och betydelse för miljö och människa
- Atomens uppbyggnad och kemisk bindning
- Materians uppbyggnad, några olika kretslopp, faser och fasövergångar
- Periodiska systemet, historik och bakgrund
- Syror, baser och salter samt lösningar
- En orientering i organisk kemi
- Kemikalier – risker och säkerhet
- Skollaborationer för åk 4-6, vad, hur och varför?
- Dokumentation, kommunikation och bedömning av laborativt arbete
- Undervisning för åk 4-6 i kemi, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning, t.ex. materia, partikelmodell, fasövergångar
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och laborationer.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 30 hp inom grundlärarprogrammet varav 22,5 hp UVK ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-2) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, seminarium, individuell skriftlig inlämningsuppgift samt individuella redovisningar och gruppredovisningar av praktiska moment.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen och den individuella skriftliga inlämningsuppgiften om 1,5 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. I de fall en omexamination inte går att genomföra i samma form som ordinarie examination kan examinator i särskilda fall besluta om annan lämplig examinationsform. Om likvärdig examination inte är möjlig att genomföra hänvisas studenten till nästa tillfälle som kursen ges.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Seminarium och individuella redovisningar | 1 hp | U/G |
Gruppredovisning | 2 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen ingår i Naturorienterande ämnen och teknik, 30 hp inom grundlärarutbildningen med inriktning mot åk 4-6. Övriga kurser är:
Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare 4-6 – Fysik, 7,5 hp
Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare 4-6 – Biologi, 7,5 hp
Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare 4-6 – Teknik, 7,5 hp
Kurslitteratur
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Gleerups. 220 s.
Behrenfeldt, Lisa, Brömster, Elisabet, Eadie, Gordon, Fredman, Annette, Grantz, Helene, Gustafsson, Josefine, Jansson, Birgitta, Lindblad, Stina, Lundberg, Charlotte, Manni, Annika, Tedenljung, Ann-Sofie & Wohlin, Ammi (2015). Att lära in ute - För hållbar utveckling. Årskurs F-9. Vimmerby: Outdoor Teaching Förlag AB. 253 s.
Black, Paul & Harrison, Christine (2014). Bedömning för lärande i NO-klassrummet. Stockholm: Liber AB. 40 s.
Helldén, Gustav, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2020). Vägar till naturvetenskapens värld. Stockholm: Liber AB. 30 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes förlag. Valda delar, 27 s.
Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i kemi. Stockholm: Fritzes förlag. 41 s.
Skolverket (2012). Att se helheter i undervisningen – Naturvetenskapligt perspektiv. Stockholm: Skolverket. http:/ /www.skolverket.se. 30 s.
Vikström, Anna (2014). What Makes the Difference? Teachers Explore what Must be Taught and What Must be Learned in Order to Understand the Particulate Character of Matter. Journal Science Teacher Education. 25:709-727. DOI 10.10007/s10972-014-9397-9.
Åkesson Nilsson, Gunilla. (2019). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (3:e upplagan). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson.
Tillkommer artiklar och material (Canvas). 150 s.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Rekommenderad litteratur:
Nguyen-Kim, Mai.Thi. (2020). Allting handlar om kemi: kaffe, kärlek, stress och den perfekta morgonen. Stockholm: Strawberry förlag.
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Fritzes förlag. 58 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen