KURSPLAN
Opinionsbildning och PR, 7,5 högskolepoäng
Public Opinion and PR, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LOBK13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-05-26 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-05-14 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på opinionsbildning och PR i ett digitalt medielandskap och en globaliserad värld
- identifiera och beskriva hur olika samhällsaktörer kommunicerar via både traditionella och sociala medier för att påverka allmänna uppfattningar, attityder och åsikter
Färdighet och förmåga
- tillämpa vedertagna strategier för att analysera omvärlden, skapa förtroende och nå ut med budskap i både traditionella och sociala medier
- utveckla och presentera konkreta förslag på hur opinionsbildande verksamhet kan främja hållbar samhällsutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera olika samhällsaktörers strategier för opinionsbildning och PR
- problematisera samtida opinionsbildning och PR utifrån ett hållbarhetsperspektiv
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på opinionsbildning och PR
- Olika samhällsaktörers opinionsbildande verksamheter
- Strategier för att analysera omvärlden, skapa förtroende och nå ut med budskap
- Pressmeddelanden och presskonferenser
- Opinionsbildning i ett digitalt medielandskap och en globaliserad värld
- Hållbarhetsperspektiv på opinionsbildning och PR
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp i Medie- och kommunikationsvetenskap (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Individuell skriftlig tentamen och
Gruppredovisning.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning | 2 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Coombs, Timothy W. (2013). It’s Not Just PR: Public Relations in Society (2. uppl.). John Wiley Sons Inc. 168 p.
Larsson, Larsåke (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap (4. uppl.). Studentlitteratur. 374 s.
Lind, Håkan, Lindahl, Jenny & Borgs, Martin (2023). Medietränad: Så får du ut ditt budskap i media. Atticus Communications. 262 s.
Munchi, Debashish (2020). Public Relations and Sustainable Citizenship. Routledge. 102 s.
Swann, Patricia (2019). Cases in Public Relations Management. Routledge. 622 s.
Artiklar och annan litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen