KURSPLAN
Organisationsförändringar och förändringsprocesser, 7,5 högskolepoäng
Organisational Changes and Change Processes, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: LOFR25
Fastställd av: Utbildningschef 2015-06-16
Gäller fr.o.m.: Hösten 2015
Version: 1
Diarienummer:HLK 2015/330-313
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för och tillämpa teoretiska kunskaper (i systemteoretiskt, konstruktionistiskt perspektiv) på förändringar i organisationer samt kritiskt granska skillnader och likheter mellan dessa olika teoretiska perspektiv
- kunna problematisera hur olika teorier och betraktelsesätt kan leda till skilda slutsatser kring organisationsförändringars orsaker, genomförande och konsekvenser

Färdighet och förmånga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha fördjupade färdigheter i informationsgranskning utifrån ett psykologiskt perspektiv på organisationsförändringar och förändringsprocesser
- visa förmåga att analysera verksamheter utifrån teorier som tas upp i litteraturen
- kunna muntligt kommunicera förändringsledning och förändringsprocesser
- kunna tillämpa teorierna genom att analysera organisationsförändringar utifrån praktikfall (cases)
- kunna analysera konsekvenser av organisationsförändringar på olika analysnivåer - organisationsnivå, gruppnivå, individnivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna reflektera kritiskt kring litteratur om organisationsförändringar och ge uttryck för detta i en diskussion.

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 90 hp i huvudområdena psykologi eller pedagogik, inklusive ett självständigt arbete om 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom individuellt och självständigt författade skriftliga analyser (1-3 sidor) av respektive praktikfall. Varje praktikfall bedöms med betygen U, G eller VG. För att de förväntade studieresultaten ska betraktas som uppfyllda måste betyget för varje praktikfall vara minst på tillräcklig nivå (betyg G). Slutgiltiga betyg på kursen utgörs av genomsnittet av betygen för samtliga praktikfall.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart. Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministration. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Burke, W. Warner (2013). Organization Change: Theory and Practice. (4 Ed), Thousand Oaks, CA: Sage. 260 sidor.

Cawsey, F. Tupper, Deszca, Gene, Ingolos, Cynthia (2012). Organizational Change: An Action-Oriented Toolkit. (2 Ed). Thousand Oaks, CA: Sage. 512 sidor.

Czarniawska, Barbara. (2005 eller senare). En teori om organisering. Lund: Studentlitteratur. 180 sidor.

Praktikfallssamling

Artiklar
James, L., Choi, C., Ko, C. E., McNeil, P., Minton, M., Wright, M. A., et al. (2008). Organizational and psychological climate: A review of theory and research. European Journal of Work and Organizational Psychology. 17(1). s. 5-32.

Kavanagh, M. H., & Ashkanasy, N. M. (2006). The Impact of Leadership and Change Management Strategy on Organizational Culture and Individual Acceptance of Change during a Merger. British Journal of Management. 17(S1). s. 81- 103.

Parker, S. K. (2003). Longitudinal Effects of Lean Production on Employee Outcomes and the Mediating Role of Work Characteristics. Journal of Applied Psychology. 88(4). s. 620 - 634.

Treville, S., & Antonakis, J. (2006). Could lean production job design be intrinsically motivating? Contextual, configurational, and levels-of-analysis issues. Journal of Operations Management. 24(2). s. 99-123.

Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser – så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du/apa-harvard.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden.// Finns i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.