KURSPLAN
Organisationsteori, 7,5 högskolepoäng
Organisational Theory, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | LOTG12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-10-04 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | LO1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Globala studier |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande begrepp, teorier och perspektiv inom organisation och ledarskap
- beskriva och förklara hur olika organisationsstrukturer och organisationskultur kan påverka organisationen, ledarskapet och individen inom organisationen
- redogöra för olika perspektiv på hållbarhet och mångfaldsfrågor inom organisationer och ledarskap
- beskriva och redogöra för olika perspektiv på organisation- och ledarskapskultur
- redogöra för olika makt- och genusperspektiv i studier av organisationer och ledarskap
Färdighet och förmåga
- tillämpa kombinationer av olika organisations- och ledarskapsmodeller, begrepp och teorier för att beskriva organisationer och ledarskap
- använda olika hållbarhets- och mångfaldsperspektiv för att analysera organisationer och ledarskap
- tillämpa kulturteoretiska perspektiv i analysen av organisationer och ledarskap
- använda olika makt- och genusperspektiv för att analysera organisationer och ledarskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över organisation och ledarskap utifrån ett samhällsperspektiv
- kritiskt reflektera över makt och genus inom organisationer och ledarskap
- kritiskt analysera olika hållbarhets- och mångfaldsaspekter inom organisationer och ledarskap
-kritiskt analysera olika perspektiv på organisations- och ledarskapskultur
Innehåll
- Organisationsteoretiska grunder
- Människan i organisationen
- Ledarskap och styrning i organisationer
- Hållbarhetsperspektiv i organisationer och ledarskap
- Hållbarhets- och mångfaldsperspektiv i organisationer och ledarskap
- Organisationskultur
- Makt- och genusperspektiv i organisationer och ledarskap
- Diskriminering
Undervisningsformer
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a+1a2 (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på de båda examinationerna. För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 2 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Alvesson, Mats (2015). Organisationskultur och ledning. Liber. 270 s.
Aronsson, Gunnar; Johnny Hellgren; Kerstin Isaksson; Gunn Johansson & Magnus Sverke (2012). Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel. Natur & Kultur Läromedel. 464 s.
Nygren, Sven (2019). Ledarskap i idéburna organisationer. Liber. 176 s.
Wahl, Anna; Charlotte Holgersson; Pia Höök & Sophie Linghag (2018). Det ordnar sig. Teorier om organisation och kön. Studentlitteratur AB. 356 s.
Artiklar kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen