KURSPLAN
Organisationsteori, 7,5 högskolepoäng
Organisational Theory, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LOTG18
Fastställd av: Utbildningschef 2018-02-23
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SH1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Samhällskunskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva, redogöra för och förklara grundläggande begrepp, teorier och perspektiv inom organisation och ledning
- beskriva och förklara hur olika organisationsstrukturer kan påverka organisationen som helhet och individen inom organisationen
- uppvisa kunskap och förståelse avseende organisationsrättslig lagstiftning och lagstiftarens intentioner

Färdighet och förmåga

- tillämpa kombinationer av olika organisations- och ledarskapsmodeller, begrepp och teorier för att beskriva företag och organisationer
- identifiera, formulera och lösa juridiska problem relevanta för organisationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över organisation och ledarskap utifrån ett samhällsperspektiv
- kritiskt reflektera över konflikter, makt och inflytandeprocesser inom organisationer
- värdera och problematisera organisationers lagstiftning utifrån samhälleliga aspekter, värderingar och förhållningssätt

Innehåll

• Organisationsteoretiska grunder
• Människan i organisationen
• Ledarskap och styrning i organisationer
• Arbetsrätt och arbetsmiljörätt
• Arbetstid och semester
• Kollektiv arbetsrätt
• Bolagsrätt
• Diskriminering

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betyget Godkänt på en enskild examination krävs minst 60 procent av det maximala antalet poäng på examinationen. För betyget Väl Godkänt på en enskild examination krävs minst 80 procent av det maximala antalet poäng på examinationen. För kursbetyget Godkänt krävs minst betyget Godkänd på de båda examinationerna. För betyget Väl Godkänd kärvs utöver detta minst 80 procent av det totala antalet möjliga poäng på de båda examinationerna.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium3,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Grafström, Maria, Jonsson, Anna, Oline, Stig & Strannegård, Lars (2017). En berättelse om organisering. Lund: Studentlitteratur. 550 s.

Johansson, Svante (2018). Associationsrätten: En introduktion. 6 uppl. Wolters Kluwer. 110 s.

Sigeman, Tore & Sjödin, Erik (2017). Arbetsrätten: en översikt. 7 uppl. Stockholm: Wolters Kluwer. 273 s.

Tillämplig lag, exempelvis:

Åhnberg, Lars (2018). Arbetsrätt 2018 - aktuella lagtexter 1 januari 2018 - Lagtexter och kommentarer till senast gjorda ändringar. 42 uppl. Stockholm: Lars Åhnberg.

Referenslitteratur:
Pugh, Derek S. (Red.); (2008). Organization theory, Selected classic readings. London: Penguin Business/Management. 720 s.


Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).