KURSPLAN
Organisationer, kultur och kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Organisations, Culture and Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: LOUK13
Fastställd av: Utbildningschef 2023-05-26
Reviderad av: Utbildningschef 2024-05-14
Gäller fr.o.m.: Hösten 2024
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för olika teoretiska perspektiv på samspelet mellan organisation, kultur och kommunikation
- förklara hur och varför organisationskultur uppstår och upprätthålls
- identifiera och beskriva vad som kännetecknar en socialt hållbar organisation

Färdighet och förmåga

- urskilja organisationskulturer på arbetsplatser
- utveckla och presentera konkreta förslag på hur organisationer kan arbeta med social hållbarhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera organisationskultur och organisationskommunikation utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv
- reflektera över betydelsen av social hållbarhet i organisationer och samhället i stort

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37,5 hp i Medie- och kommunikationsvetenskap (eller motsvarade).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är seminarium, skriftlig inlämningsuppgift i grupp och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Skriftlig inlämningsuppgift i grupp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2,5 hpU/G
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp4 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Heide, Mats, Johansson, Charlotte & Simonsson, Catrin (2021). Kommunikation i organisationer (3. uppl.). Liber. 296 s.

Wahl, Anna, Holgersson, Charlotte, Höök, Pia & Linghag, Sophie (2018). Det ordnar sig: Teorier om organisation och kön (3. uppl.). Studentlitteratur. 356 s.

Wheelan, Susan A., Jacobsson, Christian & Åkerlund, Maria (2022). Att skapa effektiva team: En handledning för ledare och medlemmar (4. uppl.). Studentlitteratur. 184 s.

Artiklar och annan litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen