Delkurs 1. Från Platon till platta - Kunskapens idéhistoria, 7,5 hpFrom Plato to eReader – The history of knowledge and ideas, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna uttrycka förståelse för hur och varför idéer och föreställningar om kunskap, utbildning och bildning förändras
- kunna redogöra för och diskutera kunskapsformerna fronesis, techne och episteme
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna diskutera kring utbildning och lärande utifrån samhälleligt och individuellt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna problematisera och värdera några samtida pedagogiska metoder och verktyg relaterat till vetenskapliga aspekter.
- kunna kritiskt förhålla sig till kunskapens samhälleliga inverkan i ett pedagogiskhistoriskt perspektiv
Innehåll- Kunskap, utbildning och bildning ur ett idéhistoriskt perspektiv
- Utbildning och lärande som samhälleligt och individuellt projekt
- Fronesis, techne och episteme
- Pedagogiska metoder och verktyg
Examination och betygDelkursen examineras genom gruppseminarium samt individuell skriftlig hemuppgift.
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Delkurs 2. Metoder för vetenskapliga undersökningar inom samhällsvetenskap, 7,5 hpResearch methods in social sciences, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna identifiera forskningsfrågor, forskningsobjekt och forskningsmetoder i aktuell pedagogisk forskning
- kunna relatera, avgränsa och precisera forskningsområden och forskningsmetoder inom det pedagogiska vetenskapsområdet
- kunna redogöra för hur kvalitativa och kvantitativa metoder används för datainsamling och analys
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna genomföra hypotesprövningar
- kunna genomföra analyser av en pedagogiskvetenskaplig artikel
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna välja adekvata metoder för datainsamling och analys i förhållande till syfte och frågeställning samt med hänsyn till etiska aspekter
Innehåll- Forskningsprocessens ingående delar
- Vetenskapsteori
- Kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- Beskrivande statistik
- Forskningsetik
Examination och betygDelkursen examineras genom gruppseminarium och individuell skriftlig salstentamen. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Delkurs 3. Läskurs, 7,5 hpIndependent study, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna avgränsa och precisera valt pedagogiskt ämnesområde och redogöra för centrala begrepp
- kunna relatera aktuell forskning till valt pedagogiskt ämnesområde
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna självständigt söka, värdera och kritiskt tolka relevant information i ett valbart pedagogiskt område
- kunna självständigt identifiera några vidare frågeställningar inom det valda pedagogiska området
- kunna identifiera det valda ämnesområdet som ett vetenskapsområde inom pedagogik
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna bedöma och kritiskt diskutera valt ämnesområde i relation till pedagogikens vetenskapsområde
- reflektera över sitt eget lärande i relation till det valda forskningsområdet
Innehåll- Valbart pedagogiskt område
Examination och betygDelkursen examineras genom gruppseminarium samt individuell skriftlig uppgift.
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Delkurs 4. Uppsatsarbete 7,5 hpThesis writing, 7,5 creditsLärandemålKunskap och förståelseEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna relatera uppsatsinnehållet till pedagogikens vetenskapliga grunder genom att författa ett vetenskapligt arbete i form av en uppsats
- kunna planera, genomföra och redogöra för ett vetenskapligt arbete i form av en uppsats i pedagogik
Färdighet och förmågaEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna identifiera sitt informationsbehov samt söka och värdera samlad information utifrån sitt uppsatsämne
- kunna självständigt planera och genomföra ett uppsatsarbete
- kunna kritiskt diskutera sitt och andras uppsatsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna diskutera, försvara och värdera sitt och andras uppsatsarbeten utifrån vetenskapliga aspekter
- kunna diskutera sitt och andras uppsatsarbeten utifrån relevanta samhälleliga och etiska aspekter
- kunna bedöma relevansen av ett eget uppsatsarbete i relation till praktisk nytta för den egna verksamheten
Innehåll- Utarbetande av PM
- Informationssökning
- Genomförande av eget vetenskapligt arbete
- Kritisk granskning av vetenskapliga texter
- Muntlig och skriftlig opposition
Examination och betygDelkursen examineras genom skriftligt uppsatsarbete med opposition.
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Grundläggande behörighet samt avslutad kurs Pedagogik I, 30 hp.
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministration. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.