KURSPLAN
Pedagogik, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Education, 1-30, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | LPEA17 |
Fastställd av: | VD 2007-06-18 |
Gäller fr.o.m.: | HT 2012, Reviderad 2010-06-01 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas de studerande Kunna identifiera viktiga parter i den pedagogiska samspelsprocessen och exemplifiera deras handlingsutrymme
Innehåll
Delkurs 1: Pedagogikens grunder, 7,5 hp
Scientific foundations of education, 7,5 credits
Innehåll
Pedagogiken som vetenskaplig disciplin
Uppfostran, undervisning och utbildning i relation till beteendevetenskapliga grunder.
Betydelsen av motivation, begreppsbildning och lärstilar för uppmärksamhet och minne
Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas de studerande
- kunna beskriva utmärkande drag för pedagogiken som vetenskap
- utifrån kunskap om beteendevetenskapliga fundamenta
- argumentera för lämpliga pedagogiska lösningar på enkla typsituationer.
Examination
Delkursen examineras genom enskild skriftlig tentamen i sal
Delkurs 2. Kommunikationsperspektiv på pedagogiken, 7,5 hp
Communicative perspectives, 7,5 credits
Innehåll
Kommunikation i lärsituationer
Tolkningsföreträde och makt i pedagogisk kommunikation
Metoder för effektiv kommunikation
Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas de studerande
- kunna exemplifiera i retoriska och dramaturgiska modeller
- kunna organisera en undervisningssekvens utifrån en retorisk eller dramaturgisk modell
- avgränsa och definiera begreppen ”livslångt” lärande respektive ”det livsvida lärandet”
Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig tentamen
Delkurs 3. Vuxenutbildning i ett planerings- och genomförandeperspektiv, 7,5 hp
Planning an carrying through of adult education, 7,5 credits
Innehåll
Perspektiv på det vuxna lärandet
Vuxna i en lärande organisation
Förutsättningsanalys, planering, målformulering
Principer för frontalundervisning
Principer för deltagarstyrd undervisning
Modeller för utvärdering
Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas de studerande
- kunna beskriva utmärkande drag för det vuxna lärandet
- kunna ange några egenskaper hos en lärande organisation vetenskap
- utifrån kunskap om beteendevetenskapliga fundamenta argumentera för lämpliga pedagogiska lösningar på enkla typsituationer.
- förstå fundamenta i undervisningsplanering
- ha kunskap om fundamentala undervisningsmetoder
- planera och genomföra ett enkelt utvärderingsförfarande
Examination
Delkursen examineras genom individuell skriftlig tentamen
Delkurs 4. Pedagogiken och samhälle, 7,5 hp
Comparative perspectives on education, 7,5 credits
Innehåll
Makropedagogiskt perspektiv på pedagogiken
Utbildningsteorier ur historiskt, filosofiskt och komparativt perspektiv
Internationaliseringsfrågor
Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas de studerande
- kunna härleda de historiska rötterna till några valda pedagogiska riktningar
- kunna ange några politiska beslut av central betydelse för utvecklingen av några valda skolformer
- kunna precisera människosyn, samhällssyn och pedagogisk grundsyn för några valda pedagogiska riktningar
- ha utvecklat en begreppsapparat för jämförelse av pedagogiska riktningar
Examination
Delkursen examineras genom individuella skriftliga hemuppgifter samt en mindre uppgift genomförd parvis
Undervisningsformer
Undervisningen består av ett föreläsningspass per vecka. För studenternas del tillkommer in-läsning av litteratur på egen hand samt förberedelse av några speciella kursuppgifter
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Se beskrivningarna av delkurser ovan.
För Väl Godkänd som slutbetyg krävs att minst tre av delkurserna betygssatts som väl godkända
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Pedagogikens grunder | 7,5 hp | U/G/VG |
Kommunikationsperspektiv på pedagogiken | 7,5 hp | U/G/VG |
Vuxenutbildning i ett planerings- och genomförandeperspekti | 7,5 hp | U/G/VG |
Pedagogiken och samhälle | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Delkurserna följs upp kontinuerligt under kursens gång. Kursen som helhet avslutas med en obligatorisk utvärdering.
Övrigt
Pedagogik som vetenskaplig disciplin behandlar övergripande problem som sammanhänger med uppfostran, utbildning och annan pedagogisk påverkan. Kursen avser att ge grundläggande förståelse för hur dessa påverkansprocesser samspelar med samhällsförhållanden, utbildningsformer, organisatoriska förhållanden och egenskaper hos individen. Detta samspel beskrivs och analyseras med avseende på såväl barn och ungdomsutbildning samt vuxenutbildning samt annan pedagogisk verksamhet. Vuxenutbildning ägnas härvid speciell uppmärksamhet.
Kursen vänder sig bland annat till personer som ägnar sig åt barn- och ungdomsverksamhet, skolutveckling, utbildningsplanering, kompetensförsörjning, internutbildning och personalutveckling i företag och offentlig förvaltning, eller som är intresserade av utbildningsfrågor och pedagogiska processer i allmänhet.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Pedagogikens vetenskapliga grunder, 7,5 hp
Granberg, O. (2009) Lära eller läras. Om kompetens och utbildningsplanering i arbetslivet. Lund: Studentlitteratur, 250 s
Imsen, G. (2000). Elevens värld. Lund: Studentlitteratur, 507 s
Delkurs 2: Kommunikationsperspektiv på pedagogik, 7,5 hp
Waldermarsson & Nilsson, Kommunikation. Samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur
Dimbleby, R., Burton, G. (1997) Oss emellan: mellanmänsklig kommunikation
Lund: Studentlitteratur, 308 s
Bourdieu, P. (1998) Om televisionen: följd av Journalistikens herravälde, Stockholm; Stehag: B. Östlings bokförl. Symposion, 128 s
Kompendiematerial som tillhandahålls av ansvarig lärare.
Delkurs 3: Vuxenutbildning i ett planerings- och genomförande¬perspektiv, 7,5 hp
Hemlin, B. (2001) Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga. Stockholm: Esper, 286 s
Jörgensen, C.H. (2002) Utbildningsplanering – samspel mellan utbildning och arbete. Lund: Studentlitteratur, 250 s
Wenestam, C-G. & Lendahls Rosendahl, B. (Red.). (2005). Lärande i vuxenlivet.
Lund: Studentlitteratur, 220 s
Kirkpatrik, (1996) Evalutating training programs – the four levels. San Francisco
Berrett-Koehler, (ISBN 1-881052-85-0),180 s
Newton, D. P. (2003) Undervisa för förståelse- Vad det är och hur man gör Lund: Studentlitteratur, 256 s
Delkurs 4: Pedagogik och samhälle, 7,5 hp
Forsell, A. (Red.). (2005). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber.350
Gustavsson, B. (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (nätversion), 125 s
Höjlund, G., Göhl, I. & Hultqvist, E. (2004). Utbildningsmodeller och läroprocesser, 148 s
I brytningen mellan skola och arbetsliv. En kunskapsöversikt. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
Lindelöf, J. (2005) Lärande hela livet – en antologi om lärandets betydelse för utveckling i arbetsliv och samhälle. Lund: Studentlitteratur, 310 s
Richardson, G. (1990). Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur. 4 rev.uppl, 150 s
Artiklar i anslutning till egen tillämpningsuppgift inom ramen för något av kursens teman.