KURSPLAN
Mänskliga rättigheter och terror: Perspektiv på franska revolutionen, 7,5 högskolepoäng
Human Rights and Terror: Perspectives on the French Revolution, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: LPFG19
Fastställd av: Utbildningschef 2019-05-24
Gäller fr.o.m.: Hösten 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för de väsentliga dragen i franska revolutions sociala, politiska och kulturella historia

Färdighet och förmåga

- sammanfatta och jämföra utvecklingen av mänskliga rättigheter och terror under revolutionen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över olika synsätt på terrorns och de mänskliga rättigheternas betydelse för revolutionen
- diskutera och problematisera revolutionens efterverkningar i Europa och i det franska samhället

Innehåll

• Franska revolutionens sociala, politiska och kulturella historia
• Perspektiv på hur idén om mänskliga rättigheter utvecklas och dess förhållande till den politiska terrorn under revolutionen
• Revolutionens efterverkningar i Europa och i det franska samhället

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. All undervisning sker på distans.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella redovisningar och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betyget Godkänd på kursen krävs Godkänt betyg på de tre examinationerna och för betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning I1,5 hpU/G
Individuell redovisning II1,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Doyle, William (2001). The French Revolution: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. (E-bok finns). 152 sidor.

Hunt, Lynn (2016). Politics, Culture, and Class in the French Revolution. Berkely: University of California Press. (E-bok finns). 251 sidor.

Hunt, Lynn (2007). Inventing human rights: a history. New York: W.W. Norton & Co. (E-bok finns). 272 sidor.

McPhee, Peter (2006). Living the French Revolution, 1789-99. Basingstoke: Palgrave Macmillan. (E-bok finns). 319 sidor.

Wahnich, Sophie (2012). In defence of the terror: liberty or death in the French Revolution. London: Verso Books. (E-bok finns). 108 sidor.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.