KURSPLAN
Projektledning i praktiken, 7,5 högskolepoäng
Project Management in Practice, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LPLG15 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-06-15 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2018 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | JU 2021/1447-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för projekt som arbetsform
Färdighet och förmåga
- tillämpa metoder och verktyg inom området projektmetodik
- tillämpa begrepp som används vid projektarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera ett projekt i dess olika faser
Innehåll
- Projekt som arbetsform
- Initiering av projekt
- Genomförande av projekt
- Avslut och avrapportering av projekt
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av inspelade föreläsningar.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom fem mindre individuella skriftliga uppgifter som bedöms med U/G, samt en avslutande individuell skriftlig uppgift som bedöms med U/G/VG. För kursbetyget G krävs minst G på samtliga examinationer och för kursbetyget VG krävs dessutom VG på den avslutande uppgiften. Samtliga examinationer sker digitalt med fastställd tid för inlämning.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen för varje examinerande moment för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 4 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 5 | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 6 | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Tonnquist, Bo (2018). Projektledning. 7. uppl. Stockholm: Sanoma utbildning. Ca 500s.
Tonnquist, Bo (2018). Projektledning. Övningsbok. 4. uppl. Stockholm: Sanoma Utbildning. 314s.
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser--sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).