KURSPLAN
Pedagogik och samhälle, 7,5 högskolepoäng
Education and Society, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | LPOG14 |
Fastställd av: | Nämnd för Fristående kurs 2017-04-25 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2017 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | HLK 2017/1789-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | PE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa insikt om samband mellan människo-, samhälls- och kunskapssyn i ett historiskt perspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha förmåga att använda för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att kritiskt förhålla sig till begrepp i det samtida samtalet om pedagogik och samhälle
Innehåll
- Historiska perspektiv på kunskap
- Kunskapssamhället
- Formellt, icke-formellt och informellt lärande
- Lärande i arbetslivet
- Livslångt lärande
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom gruppseminarium samt individuell skriftlig hemuppgift.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ellström, P-E., Gustavsson, B. & Larsson, S. (1996). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur. 309 s.
Forsell, A. (Red.). (2011). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber.448 s.
Uljens, M. (2011). Allmän pedagogik. Lund: Studentlitteratur. 211 s.
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).